01-10-2022 Hanoi- Bac Ha (home stay)

1 oktober 2022 - Bac Ha, Vietnam

01-10-2022 Hanoi- Bac Ha (home stay)

8.00 uur allemaal op tijd in de bus.

Het ontbijt was karig maar de kamer was ruim en het matras deze keer zacht. nb de laatste 2 nachten waren de matrassen dusdanig hard dat je stijf het bed uit kwam.

Alle kleding plus paspoort waren weer droog .

De gids vertelde onderweg weer een stuk geschiedenis dit keer de 50 verschillende rassen en talen in Vietnam.

Hij vertelde hoe koren geplant wordt in de rotsachtige bergen. De mannen maken gaten in de rotsbodem en de vrouwen sjouwen hier achteraan en stoppen aarde in die gaten waar ze vervolgens het graan in planten.

Het is in deze streken normaal dat je piepjonge ouders hebt 16 , 17 jaar.

Ze sjouwen de baby's op hun rug mee en  om wat gemakkelijker te werken en de babies warm te houden hakken ze holletjes in de rotsgrond , leggen daar dekens of iets in en dan de baby.

Helaas worden de baby's wel eens vergeten om mee terug te nemen…

In deze streken was/is het de gewoonte dat wanneer jongens of meisjes elkaar leuk vinden elkaar kidnappen, uitleg kun je vinden op u tube. mn verhaal wordt anders wel heel erg lang.

Rond 1500 uu kwamen we aan bij de houten home stay. Dat is een soort van hotelletje gerund door een gezin, zij wonen er ook en maken het eten klaar ed.

1600 uur maakten we een wandeling van 6 km door en rondom dit rustige dorpje,mooie vergezichten en geen toeristen. We kwamen in het voorbijgaan  een slager tegen die op een tafel vlees aan het hakken was ik zag nog net dat er een hondenkop lag, deze werd snel bedekt met een doek.

17.30 kwamen we terug bij de home stay.

De opa aldaar liep rond met een 4 mnd oude lekkere mollige baby helemaal leuk.

Tijdens ons rustmoment voor t eten fotografeerden we wat spinnen en een groot insect  plus de baby.

Een enorme spin zat in onze douche brrr.

De slaapkamertjes zijn van hout en er past net een bed en een koffer in. Douches en wc zijn op de gang en schoon. De kamertjes hebben een gezamenlijk plafond.

En er hingen gelukkig klamboes.

Voordat we aan de maaltijd gingen kregen we les in het maken van springrolls , erg makkelijk en lekker .

Het diner was overvloedig geen idee hoe alles heet. Wat over is wordt niet weggegooid en dat is een prettig idee.

Na de maaltijd werd er een zelfgestookt borreltje geserveerd ik denk dat het alcoholpercentage minstens 45 % was.

Dit werd achterover gegooid met een spreuk en een klap op de tafel.

het werd bijzonder gezellig , pijn in de buik van de lach en samen met een mede drinkster tikten we er een stuk of 5 weg.

Heel verstandig ben ik linea recta te bed gegaan ha ha dat was rond 20,00uur

De rest van de meute heeft de avond gevuld met spelletjes ed hoorde ik later.

Hard bed maar wel een zalig dekbedje.

1. Kirsten:
    Proost!
  2. Miram:
    Wat een mooie mensen!!
  3. Els.:
    3 oktober 2022
    Mensen komen op een wonderlijke manier aan eten. Om het in de rotsen te verbouwen. Wat een werk. Heel handig voor de babys. Om ze in een holletje te doen. Het waren beste borrels wat zullen jullie een plezier hebben gehad. Knuffeltje van ons
  4. Wiljo Oosterom:
    3 oktober 2022
    Daar wil ik als jullie weer thuis zijn graag wat meer van weten!!
  5. Kirsten:
    3 oktober 2022
    Gave kleuren die draag zak van die baby...