12-09-2015 Xian.

12 september 2015 - Xi An, China

Bij aankomst  even buiten de vertrekhal van het treinstation werden we opgewacht door Nina onze gids in Xian. Zij loodste ons naar het hotel op loopafstand van het station. Het was de bedoeling dat we om half 9 met een bus naar het terracotta leger zouden gaan, er was gelukkig een schrandere medereizigster die dit een uur vervroegde waarom wachten als het ook een uur vroeger kon? Helemaal top ,snel de koffers op de kamers geplaatst een ontbijtje gescoort en hop de bus in naar het museum. Doordat we op tijd waren konden we snel door de poortjes en overal goed kijken en fotos nemen  voordat de grote meute arriveerde. Het was maar goed ook, want in het gebouw waar de bronzen paarden staan was het weer een gedrang van jawelste. Het is een bijzonder indrukwekkend gezicht, al die beelden en dan al het werk om ze weer in elkaar te puzzelen! Elk beeld ziet er anders uit, heel gedetailleerd, men heeft nog veel beelden onder het zand of klei liggen in afwachting van beter graaf en conservering technieken, lijkt wel verstandig. Deze beelden zijn door een paar boeren ontdekt in 1974, die op zoek waren naar water, en in plaats van water dit vonden bij het slaan van putten. Een van hen is nog in leven., deze schijnt met president Clinton te hebben gesproken. Na de bezichtiging nam Nina ons mee naar een thee huis om de lunch te gebruiken. We kregen het een en ander uitgelegd over de thee door een ongeïnteresseerd meisje met een zacht stemmetje, ach ja.

We kwamen om 1500 uur terug in het hotel en zijn met Nina en Peter naar de stadsmuur gegaan om te fietsen. De muur is ongeveer 13 km in het vierkant en staat tussen de nieuwbouw. De zon scheen en het was heerlijk om even te fietsen. Leuke ervaring.

In de avond zijn we dumplings gaan eten in het centrum waar het giga druk was . In het restaurant was het echt razend druk, het personeel liep druk tegen elkaar te schreeuwen en Nina zorgde dat alles goed verliep, het waren erg veel dumplings pff eigenlijk teveel en erg lekker. Toen dit feest was afgelopen zijn we gaan wandelen , eerst op het fel verlichte pleintje met zicht op een kerstmis achtige verlichte bel en drum toren ,heel fel kun je wel zeggen. Van daar uit zijn we de moslim wijk ingegaan, wow wat een drukte en een rook ,allemaal kraampjes met etenswaren en spullen , gigantische rook wolken , ws wierook of kruiddampen leken het wel. Voor mij en Mindy liep een verliefd stel een selfie te maken , net voordat hij afdrukte stak ik mijn hoofd tussen hen in, ha ha,  die gozer keek op zn mobieltje en schrok zich dood , lachu! Hij keek naast zich en zag ons, het stelletje kon er gelukkig hartelijk om lachen en wij nog meer, we moesten toen nog even gewoon samen met het meisje op de foto .Ik kreeg onwijs last van mijn ogen en dit werd gespot door Nina de gids zij had volgens mij helemaal geen zin in dit tripje en wilde direct een taxi bellen en terug naar het hotel , wij dus niet hi hi, aan het einde van de straat namen we afscheid van haar en liepen naar de bus, het was geinig om in de bus Leo en Koosje te zien zitten ,  zij waren al eerder afgetaaid.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade