22 september Hiroshima takayama.

22 september 2019 - Takayama, Japan

Vanmorgen op tijd opgestaan we moesten de trein van 8.49 halen richting Takayama en de reis ging 329 minuten duren das meer dan 5 uur.
Het weer was niet om naar huis te schrijven, motterige regen en bewolkt, dus een prima dag om te reizen.
We hadden twee keer een overstap en tot onze vreugde konden we gewoon zitten, wij reserveren nl niks en dan moet je maar afwachten
hoe druk het is in de trein.

Op weg naar de trein hadden we lekkere broodjes gekocht vlakbij het station dat leek ons wel handig.
De reis verliep dankzij Jan zijn organisatie talent voorspoedig en we kwamen aan om ongeveer 13.30. Het hotel J-Hoppers Hida Takayama guesthouse
 ligt valkbij het staion .En deze keer mochten we direct naar onze  kamer, in Japanse stijl dus op futons op de grond de  vloerbedekking
 bestaat uit rieten matten. Onze kame was op de erste verdieping en in het gangetje st0nd een enorme houten penis met vesierselen erom heen.
 smorgens kwamen er met regelmaat gasten naar toe om daar een buiging te maken en 2 keer in hun handen te klappen.
 Dit heb ik ook gezien bij altaartjes in de tempels ...
In een guesthouse deel je het sanitair met anderen en kun je meestal kiezen uit een slaapzaal of een kamer.
Ook is er de mogelijkheid om je eigen eten te koken en kun je tv kijken in een huiskamer.

Na ons geinstalleerd te hebben zijn we gaan wandelen door Takayama. In het oude gedeelte van de stad  zijn er  een aantal straten met houten huizen
 waar sake brouwerijen en toeristen winkels in gesitueerd zijn.
We liepen langs een winkel waar een ophopinkje van mensen was en waar een drankje uitgedeeld werd dan sluit ik natuurlijk aan in de rij.
Het bleek een slokje miso soep te zijn, smaakte prima. Je kon als je wilde, flessen vol kopen en ook de smurrie die in bakken stond mocht
je proeven ..allemaal miso.

Nog een tijd rond gelopen en ook nog in een museum geweest waar je praalwagens kon bezichtigen, deze worden 2 maal per jaar door de stad
gesleept voor een of ander festival. Die wagens wegen 2,5 ton en er zijn 80 mensen nodig om dit in beweging te krijgen. Rare jongens die Japanners.
Ach ja, je moet maar denken ..wij hebben de bloemen corso s ...

Na ondergedompelt te zijn geweest in de culturele historie van deze stad, nog hier en daar een ingang van een tempel gezien te hebben en oja een
 stukje van een wandeling gedaan te hebben zijn we hoppetee terug naar onze slaap plaats gegaan

Aldaar aangekomen vroegen we aan een locale dame in het hotel waar we het beste konden gaan eten. Dat werd een currie restaurantje.
Wij door de regen er heen en prima gegeten tot onze verbazing mochen we geen foto maken van het menu welke in het Japans op de kaart stond..
rare jongens die J.....

Op de terug weg wijn en bier gekocht welke we nuttigden voor de tv in de huiskamer alwaar de wereld cup volley bal op de tv was, Amerika tegen
Japan.
Er kwam een Japanse opa bij ons zitten, aan de sake, en die gaf zomaar een presentje, een of andere button. Waarop wij een presentje
terug konden geven, Nijntje klompjes. Een schot in de roos, zo leuk. we werden hartelijk bedankt.