26-9-2022  Hoi An - Hue

26 september 2022 - Hue, Vietnam

26-9-2022  Hoi An - Hue.

08.00 uur in de bus.

Eerste stop was bij marble mountains.

De vissers in de oude tijd waren zo slim om hun boedha beelden en tempels in de grotten te maken zodat het geheel beter beschut bleef tegen de weersomstandigheden.

De grotten zijn natuurlijk gevormd en echt heel mooi in hoekjes en gaten en waar je t niet verwacht staan  altaartjes en beelden.

Ik vroeg aan de gids wat het voor onaangenaam luchtje was wat ik rook.

Hij zei dat het vleermuizen poep was en dat je dat als je dat bijelkaar veegt en in een koker doet dit kan dienen als een soort dynamiet. Was geen grap, er schijnt een licht ontbrandbaar stofje in te zitten.

De volgende stop was op de Cloudy mountains voor een happy song en een foto moment. Bij mooi weer kun je hier hele mooie fotos maken van het uitzicht helaas voor ons was alles regen nat en mistig zeer cloudy.

Rondom de busparkeerplaats heb je restaurantjes en souveniers winkels. Zodra je ergens naar kijkt rent men naar je toe om je hun troep te verkopen.

Snel de bus weer richting de tombe van keizer Khai Din.

Tijdens zijn leven liet hij deze bouwen de bouw duurde 11jaar.

Het is nog maar de vraag of hij er in ligt , t scheen met regelmaat voor te komen dat de resten van de voormalige keizer onteerd werden en de zee ingechoten werden.

Het is werkelijk een heel mooi complex met veel mozaik,draken  vogels plantjes bloemen zelfs een cultuurbarbaren als ik vond het mooi.

Deze keizer heeft er stevig aan mee gewerkt om van Noord en Zuid Vietnam een geheel te maken helaas heeft hij t zelf niet meer mee mogen maken.

Door gereden naar Hue , aankomst hotel 1600 uur .

Er komt een tyfoon aan, onze vlucht voor morgen wordt ff anders .

Snel naar het Imperial Palace gelopen, bij de brug waren jongens aan het spelen en staarden naar een sandaal die in het water dreef erg sneu maar grappig om te zien. Het had helaas geen zin meer om een kaartje te kopen om naar binnen te gaan.  17.30 gingen ze dicht.

Terug gegaan over de brug inmiddels weten we hoe we over moeten steken   gewoon rustig doorlopen dan stopt men vanzelf .Het was rond 1700 uur dan rijdt iedereen op straat ik denk huiswaarts giga druk met vooral scooters en een getoeter van n jawelste.

De boottocht over de Perfume river gaat niet door wegens de aankomende tyfoon. Onze vlucht naar Hanoi is verzet naar de ochtend.

In de avond naar restaurant de Secret Garden gelopen helaas was daar geen kip en zijn we ergens bij een druk kruispunt gaan eten met zicht op het drukke verkeer. Toevallig kwam de

helft van ons gezelschap naar beneden gelopen zij hadden hier ook gegeten.

Naast het hotel kwamen we  onze metgezellen wederom tegen en dronken we nog n lekker cocktailtje.

Onze vlucht voor de volgende dag was verzet naar 9.55 uur ,we vliegen voor de tyfoon uit .

Muntgeld;

Er is hier geen munt geld, alleen papier. Dit schijnt zo te zijn omdat de muntjes door het vochtige klimaat gaan roesten.???fabel?

1. Liesbeth:
    Spannend,mooie fotos
  2. Marcel & Karin:
    30 september 2022
    Leuk om te zien en te lezen wat wij over 6 weken gaan zien. Alleen de richting is andersom en we hopen toch wat beter weer te hebben 😂
  3. Cobi van der Sar:
    30 september 2022
    Mooi verhaal en mooie foto’s.🤗
  4. Els.:
    1 oktober 2022
    Ze hebben enorm veel werk gehad om die grotten te maken. Zo te zien en om al die mooie spullen en Boeda,s er in te krijgen Morgen maar hopen dat die tyfoon een andere kant op waait. Het lijkt wel tyfonen seizoen. Knuffeltje van ons