26 september  Nikko

26 september 2019 - Nikko, Japan

Gisteravond op tijd naar bed gegaan en vandaag weer op tijd op , er hing een briefje aan de deur of we contact op wilde nemen
met de beheerder om 9.00 uur en dat hij voor ons een slaap plaats geregeld had. Dat kwam goed, de beheerder bracht ons naar een klein
guesthouse bijna tegenover het station, terwijl hij ons bracht  verontschuldigde hij zich dat het er stoffig zou zijn en minder netjes
 nou dat viel ons best mee. Het is inderdaad wat kleiner en wat gedateerder maar prima te doen.
Tijdens het stallen van de koffers werd er direct  gevraagd of wij naar een onser wilde in de avond en hoe laat. We spraken af tusssen
1800 uur en 1900 uur want dan werden we met de auto gebracht.

Op het station kochten we een kaartje voor de bus om naar de watervallen te gaan; de Kegon waterfall Busstop 26.
Dat viel niet tegen, wow wat mooi! je gaat met een lift 100 meter naar beneden en dan loop je door een tunnel nog een stukje naar beneden
en dan naar buiten en daar kom je op een platform  best dichtbij en heb je super mooi zicht op de watervallen.

We hadden gelezen dat je hier ook leuke hikes hebt dat leek ons ook wel wat, wij een stukje met de bus naar halte 28 vlakbij een shrine waar
we geen zin in hadden dus liepn we door en kwamen achterom bij een restaurant naar binnen en wij vragen waar het begin van die hike was. Er
lagen in dat restaurant allemaal folders ook over de hike maar er was 4 man voor nodig om ons aan te wijzen waar het begin was en dat was aan
het eind van de parkeerplaats waar we vandaan kwamen en naar de shrine want daar was de ingang..
We mochten eigenljk niet meer naar boven want het was middag en de hike was 3 uur omhoog lopen en 3 uur terug maar omdat we beloofden om
1500 uur terug te zijn mochten we na betaling toch de trappen op. Zelf had ik meer een bospad in gedachte maar helaas eerst 100 traptredes
op en daarna koeien paadjes over boom wortels en stronken, modder, klei, stenen, niks voor mij en na een half uur zijn we weer naar beneden gegaan
het zicht bleef ook hetzelfde bomen en nog eens bomen dus als je nog een uur verder klom zag je nog niks anders.

Hierna de bus genomen naar de mooie oranje brug de Shinkyo brug met in de buurt de tempels maar omdat het al laat in de middag was gaan we die
morgen bekijken.

Wat nog wel grappig was was dat de buschaufeurs hier hun taak wel erg serieus nemen, bij instappen moet je je kaart laten zien en bij uit
stappen weer en als je daarna de bus weer in stapt bij dezelfde chauffeur laat hij je wederom je kaartje zoeken om te laten zien.
Dit alles gaat op strenge toon.

Je hebt hier geen enkel gezellig terrasje om wat te drinken dus hebben we maar een biertje gekocht op het station en dit op een bankje
kijkend naar de voorbij lopende mensen opgedronken.
Jan had ondertussen een eet tent gevonden op google maps. En omdat we vroeg naar een onsen zouden gaan leek het ons wel verstandig om op
tijd te gaan eten. Het restaurantje werd gerund door een gezin. een oude vader en moeder en een zoon. Engels werd er bijna niet gesproken maar
met handen en voeten werk en ook wat foto s erbij lukte het best. We wisten niet echt wat we aten maar het was heerlijk.

In de onsen moesten we apart, mannen bij mannen en vrouwen bij vrouwen. het was erg rustig Jan met 1 man en ik met 2 vrouwen.
Een onsen is een bad met warm water uit een bron en bij deze kon je ook in een buiten badje, even relaxen.
Na het bad moestik even wachten op Jan en ben ik in een massage stoel gaan zitten, een aantal dagen geleden hadden we er ook al in gezeten
en eigenlijk was dat wel goed bevallen dus geheel relaxed in de auto terug naar het hotelletje.

1. Karin:
    26 september 2019
    Oh wat leuk, wat voor onsen was het? Iets mineraals ook?
  2. Joke Balkenende:
    26 september 2019
    Tja daar vraag je me wat,het was inderdaad iets met vers water helaas werd het niet vermeld maar we zien er een stukje jonger uit ...
  3. Els.:
    27 september 2019
    Jammer van hike. Alleen maar bomen. Het is schitterend bijdie watervallen hier in Holland is het herfst. Regen. Wind en onweer. Veel liefs van ons. Een knuffeltje en een pootje.