3_10_Sa Pa

3 oktober 2022 - Sapa, Vietnam

3-10-2022  Sa Pa

Gezamenlijk gekozen voor een hike.

Deze startte om 08.00 uur. De lokale gids zat al in de lobby op ons te wachten.

Met een klein busje reden we een stukje buiten de stad, onze eigen gids ging ook mee. We mochten alles vragen aan deze vrouwelijke gids een erg lieve meid die eerlijke antwoorden gaf. Haar huwelijk was door haar ouders gearrangeerd, ze was niet dol op haar man en was niet van plan om een tweede baby te krijgen omdat hij de zorg niet echt op zich nam. Hij was thuis kluste er zo nu en dan wat bij, zij verdiende het geld met gidsen. Scheiden is erg moeilijk maar niet onmogelijk alleen de zonen blijven bij de vader en de dochters gaan mee met de moeder. Vrouwen en mannen zijn nog steeds niet echt gelijk hier.

KInderen die komen van de nieuwe vrouw krijgen meer voorrechten dus als je besluit te scheiden heeft dit grote gevolgen ook voor de kinderen.

Er is geen ruimte voor geheime liefdes, ons kent ons in het dorp.

ik stelde haar voor om haar man dan maar van de berg af te duwen ha ha.

We stapten even buiten de stad uit en langs de weg stonden 10 vrouwen in traditionele kleding met uiteraard souveniers . Deze vrouwen liepen met ons mee al kwetterend en af en toe in t engels met ons, ze  wilden graag op de foto.

Een van onze medereizigsters gleed uit en verstuikte haar enkel. Houng masseerde haar enkel en hobbelen maar weer. De vrouwen leken erg bezorgd en ondersteunde ons wanneer ze dachten dat het glad was. Bij het dorp aangekomen vroegen we aan de gids of we ze een tip konden geven, dat was niet de bedoeling hij zei dat we dan beter wat souveniers van ze konden kopen. Dat deden we.

Deze vrouwen liepen niet verder mee, ws niet hun territorium. In het dorp werden we achtervolgd door andere vrouwen…zucht.. met koopwaar..

De omgeving is daar weer prachtig ouderwets authentiek en best arm.

We liepen door rijstvelden,langs schuurtjes en mochten in een boerderij kijken.

Er liep een hond met een trui aan met ons mee.

Onderweg werd er gedemonstreerd hoe men daar het kaf van het koren scheidt en ook hoe men daar meel van verkrijgt.

De mensen in dit dorp dragen veel zwarte kelding en verven dit handmatig en ook daar kregen we uitleg over .

Na 7.5 km stopten we bij een uitspanning om de lunch te gebruiken Het werd vers bereid en je mocht in de keuken fotos maken.

Wij zaten op het overdekte terras met uitzicht op de rijstvelden/terrassen.

Bier werd geserveerd, er kwamen direct 2 vrouwen met souvenirs ons lastig vallen.

Jan speelde tot grote hilariteit tegen elkaar uit en kocht 2 armbanden die hij weer aan mij voor een veel groter bedrag verkocht ha ha. De dames vonden dat gedoe zelf ook wel grappig.

We werden wat melig en omdat ze niet snappen wat nee betekent werd er wat geplaagd. uiteindelijk werd er toch nog iets gekocht.

Ook nu weer een zalige lunch.

En weer terug in het busje.

Rond de klok van 2 weer terug in Sa Pa.

We besloten om niet met het kabelbaantje te gaan gezien het mistige weer.

Het begon niet tot onze verbazing..wederom zacht te regenen de stad zag er troosteloos uit en we besloten dan maar wat te gaan drinken in het restaurant waar we gister hadden gegeten. Ik nam een appelwijn, het heette wijn maar was een zelf gestookt goedje en na het tweede glas dacht ik dat ik beestjes zag wow. Twee medereizigers zette zich ook aan onze tafel.

De glazen leeg en huppekee naar t hotel even relaxen.

Het diner gebruikten we bij een restaurantje met de naam Goodmorning vieuw. lekkere kip kokos curry jawel geserveerd in een kokosnoot.

Relaxed met een taxivoertuigje  terug naar ons hotel.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Liesbeth:
    5 oktober 2022
    Nog steeds spannend en leuk.Fijn dat meegenieten.Vandaag is het hier duister,geen zonnetje te zien.
  2. Els.:
    5 oktober 2022
    Die vrouwen daar hebben het niet echt makkelijk. als je foto s mag maken in de keuken hoe zij het eten bereiden dan hebben ze vast geen geheime recepten. Leuke foto s knuffeltje van mij en een pootje van Swiebertje