5-10-2022 Hanoi

5 oktober 2022 - Hanoi, Vietnam

5-10-2022 Hanoi.

Vandaag zon!

Na het ontbijt liepen we naar het cycle stationnetje wat ongeveer een half uur lopen was en altijd weer door het drukke verkeer, inmiddels weten we hoe dat moet, gewoon rustig oversteken dan rijdt iedereen langs en om je heen vooral niet aarzelen.

We stapten allen afzonderlijk op een fiets stoel en werden gereden door mannen op leeftijd. Een van onze metgezellen zag het niet zitten dat een oud mannetje zou fietsen dus ruilde hij, het mannetje in de stoel en hij fietsen hi hi. Het mannetje genoot enorm, sigaretje in de mond en lachen naar de omstanders.

Tijdens de rit  zag je mensen verbaasd kijken en lachen.

De rit ging door het oude gedeelte met koloniale huizen en veel stoepwinkeltjes, bijna iedereen die er woont heeft een nering op de onderste verdieping en op de stoep. En dan het getoeter en die  drukte, We werden er gewoon doorheen gefietst  armpje ging uit en doorrrr.

De tocht stopte bij het meer in de stad alwaar we in een  smal  kruipdoor sluipdoor steegje , trapje op in een uitspanning kwamen waar ze eg koffie serveerden.

Lage tafeltjes en krukjes en behoorlijk vol en druk.

De koffie was zoet en schuimig erg lekker.

Na deze pauze lieten we ons een uurtje rondrijden in een hop on hop of bus.

We zaten natuurlijk boven op de bus. Kregen een hoed en oortjes.

Je rijdt dan net onder de toppen van de bomen door dus hier en daar bukken voor een tak, langs alle highlights van de stad.

Daarna aten we in een klein gekoeld taco restaurantje waar heel goed en lekker mexicaans eten werd geserveerd.

Vervolgens terug naar ons hotel gelopen om even te relaxen.

Uitgerust besloten we om naar het Hanoi Hilton te gaan dat is een gevangenis uit ht franse koloniale tijdperk. Deze gevangenis heeft deze ironische naam gekregen van de amerikanen die daar ook ondergebracht werden tijdens de Vietnam oorlog.

Ik vond het jammer dat de expositie vooral gaat over de Franse tijd en niet zo zeer over de oorlog met de Amerikanen. Amerikaanse soldaten zijn daar ook heel slecht behandeld en gemarteld. Ze laten alleen fotos ed zien met voetballende en kerstvierende gevangenen en zelfs een dokter die een gevangene behandeld das natuurlijk bullshit en propaganda.

Gewandeld richting het meer waar we met de groep hebben afgesproken om ons laatste diner met elkaar te doen en afscheid te nemen van Houng onze gids. WEwaren dusdanig vroeg dat we

vlakbij het meer een sky bar ingegaan zijn en deden daar een biertje met uitzicht over de stad . De bar had gave verlichting,stoel en tafel kregen

wisselend een kleur en zeker in het donker is dat een leuk gezicht.

We hadden ook nog genoeg tijd om de Huc brug,vertaling : (de plaats waar het licht van de ochtend zon rust )ook wel zonnestraal brug genoemd te bekijken en over te lopen, heel mooi verlicht en met aan het einde een tempel met beelden en twee enorme geconserveerde schildpadden  erin..Dit is de oudste brug van Hanoi.Om 1900 uur kwamen we in het restaurant waar we afgesproken hadden het eten was niet geweldig maar oke. Toespraak, cadeautje aan de gids en door naar een sky bar,krap in de lift naar boven, boven aangekomen was een dj bezig en het was mutje vol. We werden weggestuurd omdat het idd te vol was,

Bij de volgende sky bar, Estrella skybar waren we zo'n beetje de enigen en na 2 cocktails ging de bar dicht en zijn we maar naar het hotel terug gegaan.

Ik deed nog n biertje op de stoep en ging naar bed

Mijn Coctail heette green universe was onwijs lekker.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elske:
    Leuk!
  2. Ellen:
    Lieve Joke en Jan,
    Hier Spuit 11. Ik was zelf een weekje weg (Portugal) en heb de laatste weken de laptop niet veel aan gehad. Maar nu heb ik even door je verhalen heen gebladerd. Heerlijk om te lezen. Ik hoor je gewoon praten, Joke. Ben benieuwd naar je nieuwe sieraden. En geweldig dat iemand gewoon het oudere mannetje rond gaat rijden omdat hij zich opgelaten voelt als dat mannetje hem rond moet rijden.
  3. Els.:
    6 oktober 2022
    Jullie hebben veel gezien. In dat gevangenis hotel laten ze dus niet zien wat er werkelijk is gebeurd. De ritjes met de fiets karren en op die bus ziin vast je mooi geweest. Een knuffeltje van ons