8 sept naar nasca

8 september 2018 - Nasca, Peru

8 sept.
Prima geslapen tot ongeveer 5.30 , 6.30 er uit , 8.30 ontbijt wat een top ontbijt was ,vers fruit ed geweldig.8.30 de bus in oei, gelukkig riep jan mij toe dat ik m’n rugzak niet moest vergeten.. tja ik was in gesprek he.. terug gerend en opgehaald. Rond 10.15 een foto stop , mooi uitzicht over de zand/rots bergen geweldig weer. Deed ons denken aan de Great Canyons . 11.10 bezochten we het Maria Reicher Museumpje , zij heeft in dit huisje gewoond in een zeer sober gebeuren, niet te geloven dat iemand zijn hele leven wijdt aan de geheimzinnige nasco figuren zie; geschiedenis boeken Peru. Bij de uitgang ging ik nog op de foto met een paar Peruaanse kinderen erg leuk , moeders nam vervolgens ook weer een foto van mij. Na de bezichtiging zijn we naar de uitkijktoren gegaan alwaar je wat Nasco lijnen  kunt zien. De bus stopte en je moest een snelweg oversteken waar het verkeer echt in een hoge snelheid voorbij denderden.. gelukkig stond er een oversteek-man ,die de oversteek regelde , een best grote Peruaanse meneer. Onder de uitkijk toren moest je een kaartje kopen en mocht je in groepjes de trap, een soort van brandtrap, op. Boven stond de gehele vlonder vol , best een beetje eng, maar alles was goed te zien. Op de terugweg naar de bus ben ik nog even op de foto geweest met de oversteek man, breed lachend en hij kon er tegen dat ik in zijn oor een hoog geluidje maakte hi hi. Vervolgens de bus in en onderweg naar het hotel zijn we gestopt bij een bureautje om het vliegen boven de Nasco lijnen te regelen. Dat was ook nog even een dingetje pff eerst op de weegschaal , niet leuk, en daarna nog wat gesteggel over hoe laat en hoeveel mensen tegelijk ed. enfin er werd afgesproken dat we in 2 clubjes zouden gaan , eerste club om 10 uur en de tweede om 11.Wij vervolgden de reis naar het hotel alwaar de lunch pas gemaakt werd toen we aankwamen , onhandig en wederom traag dat doen wij in Nederland iets gestroomlijnder, wel lekker dat wel. Ik zag dat het  wel even ging duren en ben gaan zwemmen , wij kregen een fijne kamer aan het zwembad helemaal top. 14.30 in de bus naar de archeologische begraafplaats. Hier loop je over een begraafplaats met 12 tomben en in die tomben bevinden zich  mummies in zit houding van tig jaar geleden , de mensen werden in foetus houding gemummificeerd met lagen doeken erom heen. De tombes zijn hokjes van klei en stenen, met een houten deksel waar zand overheen lag.. De mummies kregen allerlei kostbaarheden  en eten mee, helaas is er enorm veel zo niet  bijna alles weg geroofd.  In de zand vlakte om de tombes heen bevinden zich nog meer tombes , aangezien de regering er geen waarde aan hecht om dit te conserveren gebeurt er niets ,Het bij elkaar geraapte spul wat tentoon gesteld wordt is ws een plaatselijk iniatief om geld te generen. Na dit gebeuren stond er nog een bezichtiging aan een inka aquaduct op het programma, niet iedereen had er nog zin in maar omdat er een paar mensen dit wel graag wilden zien, zijn we er toch heen gegaan. Best een mooi geheel , tja n beetje ingewikkeld on op te schrijven dus kijk maar naar de foto’s. toen we terugliepen zagen we kippen en een kalkoen in een boom bij een soort van boerderijtje , onze reisleidster maakte kalkoen geluiden en had een hele conversatie met het beest. Erg grappig. Bij de uitgang stond politie , ze wilden met ons op de foto om te verantwoorden dat ze zo laat waren volgens hen . prima ..doen we dat toch., wederom een hilarisch momentje. 1900 uur kwamen we weer aan bij ons mooie hotel , lekker wijntje /biertje en heel gezellig gezeten. Met zn allen gegeten bij een pizzeria in het stadje op advies van Jan zn telefoon. Er was die avond feest op het plein maar helaas was dit echt afgelopen toen wij uitgegeten waren. Na een koude douche 22.50 naar bed.

1. Romana & Mick:
    11 september 2018
    Zo te lezen vermaken jullie je prima! Klinkt erg gaaf allemaal:D Met Plurk gaat het goed, hij is nog altijd z'n knorrige chagrijnige oude zelf;) Groetjes van Mick, Romana, Romini en Plurkepoes
  2. Els:
    11 september 2018
    De dag was heel vol het is vast heel i teresant om de nasco lijnen te zien. En ook nog een keer met het vliegtuig. Spannend. En die mummies. Griezelig een hele mooie en fijne vlieg tuigtrip. Genieten. Hartelijke groeten. Ook van Gijs
  3. Joke Balkenende:
    12 september 2018
    Ja we vermaken ons opperbest en ik moet zeggen ...de reisgenoten zijn ook erg gezellig . Fijn om af en toe n foto van ons Plurkje te zien
  4. Hanneke Snijders:
    12 september 2018
    Ik geniet van jullie verslag en foto's! Die open schedel op mijn nuchtere maag was ff schrikken, maar ik heb me hersteld. Klaar voor het vervolg! X