I8 september Koyosan- Osaka.

18 september 2019 - Osaka, Japan

Vanmorgen lekker uitgeslapen en pas rond de klok van 8 opgestaan, er was wel een monnicken ceremonie met een vuur en een
gong om 7.00 uur maar daar hadden we geen zin in en trouwens, de gong met de big bell hadden we gister al gezien en gehoord.
We kjken wel naar het vuur  op u tube als we thuis zijn.
Tommy en zijn vrouw hadden een lekker ontbijtje voor ons klaar staan; een warme croissant,banaan, ei en koffie en ook nog
een gezellig praatje ze waren nieuwsgierig  naar wat wij als ontbijt eten in Holland. voordat we naar buiten gingen raadde Tommy ons aan
om een paraplu mee te nemen en een jas aan te trekken want het zou koud en nat zijn. Nou het motterde wat en de temperatuur was
aangenaam na al die warmte. We kwamen wel veel passanten tegen met warme jassen en plu s, ach ja het is maar net wat je gewend bent.

Tot een uurtje of 11 rond gewandeld en nog wat tempel plaatsen/tuinen bekeken en ook binnen in de Danjo Garan tempel geweest
daar mag je natuurlijk niet fotograferen... Er staan wat grote Boedha s in en de vloer is glimmend zwart gelakt. De tempel staat
aan de buiten kant geheel in de steigers om gerestaureerd te worden. Er staat ook een klein gebouw met duwbalken en als je daar tegen duwt
dan gaat er knerpend een wiel, je moet dan een rondje om het gebouw duwen, ik neem aan dat dat ook weer geluk brengt. Men is hier gek op
wens en geluk dingetjes/amuletten. Tot 10.30 hadden we nog naar een gebeds ceremonie kunnen gaan, dat was ook weer bij het mausuleum.
maar daar waren we al geweest.

We besloten met de bus van 11.46 naar de kabel trein te gaan , alleen onze tijd klopte niet met het busbordje langs de weg na even de
halte bestudeert te hebben kwamen we erachter dat we aan de verkeerde kant van de weg stonden, men rijd in Japan natuurlijk aan de linkerkant kant
van de weg.

Koffers gepakt en naar de kabeltrein gegaan., het duurt ongeveer 5 minuten voordat je beneden op het station aan komt. Vandaar uit naar Hashimoto
getreind in Oji overgestapt wat gegeten en het station weer in de Metro in en daar stapten we verkeerd in, eerst halte weer terug en toen wel de
goede lijn gepakt vervolgens rechtstreeks naar onze slaap plaats gelopen de Dormy in. Helaas mag ik hier de sauna niet in wegens mijn tatoeages...
De kamer ziet er prima uit , even een dutje gedaan en koffie gezet, dripping koffie, nog nooit gezien maar dat is een soort van koffie filter
 welke je boven op je koppie zet en dan heet water erdoor heen giet.

Op adem gekomen en na wat naslag werk te hebben gedaan zijn we naar de wijk Dontonbori gegaan. Wow dat is nog even wat! Hysterishe neon reclames
 lichten ,winkels, mensenmassa je weet even niet meer waar je kijken moet echt overal waar je kijkt. Behalve in de zij straten, die zijn dan weer
redelijk relaxed en daar zitten veel eet tenten. Wij liepen al snel door een zij straat, Hozenji Yochokoko, vol sushi barretjes maar sloegen toch
nog even af om de winkelstraat te bekijken en later toen we wilden gaan eten konden we de straat niet meer vinden. Toen zijn we maar in een
winkelstraat een eet tent ingegaan ze adverteerden bij de deur met plaatjes rauw vlees en nog meer gerechten dus dan denk je dat je rauw vlees
gaat eten ofzo maar bij binnenkomst zagen we een vreemd soortige schoorsteentjes boven de tafels hangen met daar onder een kleine bbq.
Heel erg lekker gegeten het vlees was gemarineerd in een lekker soort van oestersaus ofzo. Wel lief dat we vorken kregen, men zag ons klungelen met
de stokjes. Met stokjes eten lukt wel maar dat is nog even oefenen. Halverwege de maaltijd kregen we ook een bak met ijsblokjes omdat er wat vlammen
verschenen. Wat ook fijn was dat we wat natte doekjes kregen, Jan had hier en daar wat roet op t gezicht en handen. Het Heet GYU-KAKU.

1. Joke Balkenende:
    19 september 2019
    Druk druk druk
  2. Els:
    19 september 2019
    Wat zijn dat voor enge beestjes op de bakplaat? Vreemde schoenen waar die mannen op lopen. Ze lopen op houten plankjes. Grappig om te zien een geweldige winkelstraat. Veel liefs. Van ons. Een pootje van gijs
  3. Kirsten:
    20 september 2019
    Wij liepen als makke kudde schapen achter reisleidster aan in de metro... die had elke x al van te voren gekeken waar we heen moesten..
  4. Joke Balkenende:
    20 september 2019
    Da's wel erg gemakkelijk en ook t snelst met een groep is het lastiger om zomaar ergens neer te dalen ..