7 en 8 september vertrek en aankomst in Peking.

8 september 2015 - Edam, Nederland

Maandag ochtend op tijd opgestaan, nog een wasje gedraaid en opgeruimd. Iedereen gedag gezegd en hop in de auto van zusje , zij bracht ons naar de trein in Purmerend. Ik wordt altijd enigszins nerveus op het laatste moment, en jawel hoor, we reden gelukkig pas op de landweg toen Helma vroeg of we de tickets bij ons hadden en de paspoorten……oeps snel de tas leeg gegooid en.. terug naar huis alwaar de tickets nog op de kast lagen pfffff. Daarna verliep de reis zoals het hoort hoewel we, nadat we op tijd in Frankfurt arriveerden, de aansluiting naar Peking nog een tijd op zich liet wachten en we een half uur later dan gepland in Peking aankwamen. In Frankfurt kwamen we het grootste gedeelte van de mede reizigers tegen met de gids, waarna we gezamenlijk met een busje het hotel werden gebracht. Onderweg bespraken we de planning een beetje en werd er besloten dat we deze dag redelijk rustig zouden doen zodat we op tijd naar bed kunnen om bij te komen. Bij aankomst in het hotel ons opgefrist en gezamenlijk de lunch gebruikt in een volgens mij redelijk authentiek restaurantje, alwaar de entree door een zaaltje ging waar er allerlei ondefinieerbare etenswaren op een tafel stonden, naast een zwembad waar wat vissen en grote kikkers in zwommen. De lucht was niet zo fris eigenlijk werd ik er onpasselijk van. Maar enfin, we moesten plaats nemen achterin een apart zaaltje, aan tafels met een soort van draaischijf. Op de draaischijf werden wat gerechten neergezet met rijst, Waar we dan van konden pakken, hartstikke lekker ! Na het eten zijn we de bus ingegaan en hebben we twee tempel complexen bezocht de tempel van de Lama, eigenlijk een tibetaanse tempel. Wat wel bijzonder is, is dat er een zeer grote boeddha in staat die geheel uiteen stuk sandelwood vervaardigd is, men heeft er drie jaar over gedaan om de grote boom naar deze plek te transporteren en men er ook drie jaar over gedaan heeft om hem uit te hakken en te verven ed, toen ie af was heeft men er een gebouw omheen gebouwd, Boeddha staat dan ook met zijn hoofd tegen het plafond! De tweede tempel die wij bezochten is de tempel van de hemel oftewel het Tian tan complex, het staat in het midden van het park, dit park was vroeger verboden voor de gewone man, maar werd later opengesteld voor het publiek. In deze tempel werden voorheen koeien geofferd om een goede oogst af te dwingen. De tempel is vlak voor de olympische spelen nog even geverfd en opgeknapt om een goed indruk te maken, deze tempel is eigenlijk een kopie van de oude die een poos geleden afgebrand is. Het staat wel op wereldgoed erf lijst van Unesco. Bij het lopen naar de bus werd er steeds gevraagd of we op de foto wilden met andere Chinese bezoekers dat vindt men hier kennelijk leuk. Inmiddels was het alweer 18.00 uur geworden en tijd om terug te keren naar het hotel, best een enerverend dagje zo zonder slaap want in een vliegtuig slapen valt niet mee.