Tokyio- Kyioto 14 september.

14 september 2019 - Kyoto, Japan

Om 6.00 uur ging de wekker ... oogjes open dekbedje weg en binnen 20 minuten op pad naar Tokio station. Het plan was om onderweg op het station een bento box te kopen, dat is een doosje met Japans ontbijt erin
voor onderweg maar helaas er stond een rij en wij hadden geen tijd. Aangekomen op het station moesten we eerst
een stempel halen bij het loket, deze staan bij elk poortje van de lijn, dat was geen probleem. Daarna werd het
iets ingewikkelder want welke metro gaat de juiste kant van de lijn op..na wat gevraag sprongen we in de verkeerde
metro zodat de reis onnodig 40 minuten duurde en anders 25, Japanners zijn erg behulpzaam maar niet erg helder in hun
uitleg. Uit eindelijk kwamen we even goed aan in Tokyio station. We konden direct de kogeltrein in en er was plek genoeg.
Tijdens de reis kwam er gelukkig een koffie dame langs die er niks van snapte ,wanneer je twee vingers op steekt en dat deed
ik met mijn goede hand, krijg je gewoon 1 kopje koffie grrr laat maar.toch ook maar kleffe broodjes gekocht want de inhoudelijke
mens moet toch gevuld worden.
Na 2.42 kwamen we aan in Kyioto station, daar een lekker bakkie met een zalig warm broodje genuttigd.
We bedachten dat we naar het hotel, het pocket hotel, gingen lopen, een wandeling van ongeveer een half uur.wij dachten dat we door
enigszins leuke straatjes zouden lopen. Helaas viert beton er hoogtij.
De koffers lieten we achter in de lobby omdat we pas na 1600 uur in konden checken en tijd is tijd, daar wordt niet van afgeweken.
Het hotel ligt direct achter het winkelgebied en in een levendige buurt. we liepen direct de Nishiki markt op. Hartstikke  leuk en giga druk.

IMG_20190914_114601

De markt is gesitueerd tussen een enorme overdekte steeg van wel een kilometer lang, er is van alles te koop, inktvisjes op stokjes en
ander eng voedsel tevens toeristen zooi en textiel. Heel fijn dat niemand aan je zit te trekken of je intimiderend aan spreekt,top.
Rondom de markt is een enorm winkel gebied, om blij van te worden, Ik heb nog nooit in mijn leven zo een giga winkelgebied gezien.
We besloten na enige tijd te hebben rond gelopen om de bus ,lijn 5, te pakken en de filosofen wandeling te gaan doen. Nog even gevraagd aan
 het mannetje die over de wachtrij ging maar die wist het allemaal niet en wilde ons in de klaar staande bus proppen. Een dame in de rij wist
het wel en vertelde dat we even moesten wachten op bus 5. dus toch.
 Het was wat vol in de bus, bij elke halte was het proppen maar dat gaf niks, uiteindelijk na een rit van een minuut of 30 wel met airco en
zonder veel aanrakingen van de mensen arriveerden wij aldaar.
Daar aangekomen kon je twee kanten op en wij namen de kant naar boven om eerst een tempel te bezoeken; de Ginkaku-ji gebouwd door shogun
Ashikaga yoshimitsu in het jaar 1474. Het staat bekend als het zilveren paviljoen. Dit hadden we van tevoren niet bedacht maar lazen dit
later pas. De tuinen daar zijn sprookjes achtig mooi wow echt geen spijt van en je wordt er rustig van. Het was er niet druk juist aangenaam.

DSC00111

Na deze bezichtiging zijn we het filosofen pad gaan lopen, het pad schijnt tijdens de kersenbloesem tijd super mooi te zijn. wij vonden
het nu ook al leuk. De wandeling duurt 30 minuten  gaat langs een kanaaltje tevens loopt het  langs een aantal tempels.Filosofie professor
 Nishida Kitaro liep elke dag deze route naar de universiteit en kwam tijdens deze wandeling tot een aantal van zijn inzichten.
Terug gekomen in het hotel konden we ons kamertje in ik beschrijf het hotel volgende keer wel.
in de avond wilde we langs het water eten maar dat zat er niet in, heel duur en bezet. Het straatje waar we door liepen was heel smal donker
en zag er uit als een louche buurt maar was dat absoluut niet, juist heel chique. Eindelijk iets gevonden waar we tek in hadden, helaas een wachtrijtje
en een kwartier later zijn we maar weg gegaan en de eerste de beste pub ingelopen een pizza tje en een biertje gepakt.
Het was best een leuke kroeg, er kwamen een aantal jonge Japanse jongens naast ons zitten in pak die de grootste lol hadden, er werd armpje gedrukt
met zoveel druk dat de tafel er van kapot ging, ssssst niks zeggen.
Het was weer een enerverende dag.