23-9-2022 Qui Nohn -Hoi An

23 september 2022 - Hoi An, Vietnam

23-9-2022 Qui Nohn -Hoi An

Vandaag stond er ook weer een lange rit op het programma.

08.00uur de bus in.

We stopten bij een restaurantje voor een break en een wandeling over een strandje. Mooi strand maar weer zoveel aangespoeld vuilnis je wordt er verdrietig van. Ik snap niet dat je de straat bij t restaurant schoon veegt en dan niet het stuk strand mee neemt wat ook voor het restaurant ligt, maar ja dat zal wel aan mij liggen.

Doorgereden naar May lay alwaar de Amerikanen een bloedbad aangericht hebben tijdens de oorlog. Dit als vergelding en met het idee dat de Vietcong hier verstopt zat.  De slachtoffers waren voornamelijk oude mensen, vrouwen en kinderen en onschuldig He dorp werd verbrand en met de grond gelijk gemaakt dit ook om sporen uit te wissen.We kregen een nederlandse documentaire te zien uit 1993 met Fonds van der Poel er nog in. Vgls mij had ik die idd gezien. Niet alle Amerikanen schoten op alles er waren er ook bij die juist mensen probeerden te redden. Hartverscheurend. Op deze plek staat een monument en een museum heel indrukwekkend.

Bijzonder om op deze plek over de restanten van het dorp te lopen.

Onderweg vertelde de gids uitgebreid over deze gebeurtenis en ook dat hij veteranen gesproken had die dus later terug geweest zijn.

Na een tussenstop om te eten was er een fotomoment  om waterbuffels te fotograferen. De vietnamezen houden d buffels voornamelijk als huis dier en voor het vlees maar daar heb je weer speciale boerderijen voor. De buffels nemen met regelmaat een modderbad en zijn vriendjes met een bepaald soort vogel die het ongedierte van hun huid pikken. De buffelhuid schijnt superzacht te zijn.

Huong probeerde er nog een te lokken wat tnie lukte.

Al met al duurde de reis erg lang maar als t goed is hebben we de langste ritten nu wel gehad .

Het hotel ziet er goed uit, wij hebben uitzicht op het zwembadje en de straat aan de voorkant. De kamer heeft een heerlijk bed en een bad.

De was werd opgehaald door een lokale dame die niet per stuk rekende maar per kg. Met de was van 14 man reed ze weg op een scooter.

In de avond zijn we met zn allen op pad gegaan naar de binnenstad, alwaar je een ticket moet kopen. De stad is unesco wereld erfgoed.

Heel mooi met lantaarns overal en bootjes op het water, oude huizen en winkels ed.

Het was er behoorlijk druk maar vvolgens de gids viel het juist erg mee.

Met de gids gelopen naar de japanse brug voor fotos en verder naar een kleding maker waar een aantal van ons kleding lieten maken. De volgende dag is zuks klaar en als het niet naar de zin is, hoef je t niet te betalen..

Aan de overkant zit een restaurant; The green mango en daar zijn we met zn allen gaan eten. Heerlijke cocktails waar op ons verzoek meer alcohol in ging , eten was heerlijk. Het restaurant was nogal donker en alles hout ook vlogen er twee vleermuizen

worden erg grappig en bijzonder sterk.

Rond 23.00 uur terug in t hotel, we blijven hier 3 nachten.

1. Liesbeth:
    26 september 2022
    Was weer spannend.
  2. Delia:
    27 september 2022
    Lijkt wel een sprookje uit duizend-en-1-nacht met al die lampjes!
  3. Joke Balkenende:
    28 september 2022
    Soort kermis gevoel krijg ik er van
  4. Kirsten:
    28 september 2022
    Ja was heftig dat dorpje...
  5. Els.:
    28 september 2022
    Er zijn daar nare dingen gebeurd. Onvoorstelbaar. Een mooie foto van die waterbuffel. Jullie zien veel. Knuffeltje van ons