15-9-2023 Banos-Chimbarazo vulkaan-Rio bamba

15 september 2023 - Riobamba, Ecuador

15-9-2023 Banos-Chimbarazo vulkaan-Rio bamba.

Vandaag gaan we een hoogte wandeling maken en om hoogteziekte te voorkomen kregen we het dringende advies om tussen 0.800 uur en 12.00 uur de man 2 liter water te drinken pff dat viel niet mee. De laatste normale plasstop was om 09.40. Daarna, dat was bijna om de 10 tot 15 minuten, werd er steeds geplast in de struiken of de berm.

We kwamen langs een vrij groot voetbalstadion, deze is van de indianen die best hoog spelen, ze zijn hier super trots op hun kluppie. Af en toe spelen ze voor 60.000 mensen maar dat gebeurt dan in Quito.

We stijgen 3000 meter vandaag, dat is tegen alle regels want normaal stijg je 1000 meter per dag.

Enfin onderweg werd het kouder en kaler. Hier en daar Visconjas gezien deze leefden van oudsher hier maar waren uitgestorven. Peru en Mexico doneerden Vicunja's waardoor ze nu weer in het wild  in Ecuador leven.

We kwamen een aantal van die beesten tegen en hadden veel fotomomenten/plasmomenten.

Het voedsel van deze dieren bestaat uit mos.Hier groeit ook de Tjoekie rauwa bloem (bliksemschicht) schijnt een nationale bloem te zijn.

Bijzonder is ook dat de kolibrie de tjimborrassa hillstar hier dus boven de 5000 meter voorkomt.

Rond 12 uur kwamen we door de ingang van het nationale park, hier gaat de wandeling naar het hoogste punt beginnen.2 medereizigers hadden last van hun hoofd en bleven in de bus. Wanneer je de bus uit liep moest je heel langzaam lopen en rustig ademen, het lijkt alsof je op een boot zit en je heen en weer deint.

kortademig en vermoeiend.We liepen in een zeer rustig tempo omhoog.Het was koud en er woei een straffe winterwind ook kwamen er wat sneeuw deeltjes naar beneden.

Het was op zich geen lange wandeling, hooguit 2  km, maar door de hoogte moet je tussendoor steeds even rusten om te herstellen en dan weer een meter of 10 verder.

Lang niet iedereen haalde de top, wij twee oudjes wel, en dat is best goed.We hadden 2 uur om het te lopen, wij deden het in een veel kortere tijd .

Bij de bus aangekomen stonden de mountainbikes met alle beschermspullen klaar . Van tevoren hadden we onze lengte aangegeven.

Op elke fiets stond een naam..

We kregen knie en polsbeschermers aan en dunne fietshandschoenen, wij hadden die van onszelf bij ons die zijn ff dikker .

om 1500 uur hadden we een fotomoment daarna startte de tocht  dus op 4800 meter hoogte met een jonge gids voorop.

Ik bleef wat achter hangen bij mopperende reizigster S. Zij had het na 20 meter al bekeken en stapte de volgauto in. Het was vreselijk koud met die wind. De fietstocht ging met een pleuris vaart 35 km de vulkaan af.Ons gidsje was al thuis..

De bedoeling was dat we onderweg steeds zouden stoppen om foto's te maken want de omgeving was prachtig, helaas zat dat er niet in en moest je constant blijven remmen en kijken naar de gaten in het asfalt .De gids is 2 keer gestopt om daarna weer weg te racen. Verkleumd en bijna onderkoeld kwamen aan  we bij het eindpunt .We startten met 12 en we kwamen met 8 man aan, de rest was de volgauto/bus ingestapt.

Ik heb bijna niet gefietst, alleen maar geremd  topsnelheid van meer dan  40 km p uur gehaald en dat de berg af.

Dit is geen aanrader om te gaan doen.

En weer door naar het hotel.

Aangekomen, direct in een warm bad gegaan.

Vgls Mark was er hier geen mogelijkheid om zelf naar een eetgelegenheid te gaan, wel konden we bestellen en het naar het hotel laten brengen we mochten in de eetzaal eten.

Enfin het bestelde eten kwam aan en het personeel ging het serveren. Een grote puinhoop en dan rekende ze ook nog geld voor het uitserveren

Drinken kon je alleen uit de automaat verkrijgen.

Mede reizieger PW legde mij uit hoe het werkte helaas liet hij het flesje met bier uit zijn handen vallen, niet stuk maar wel een groot bier ballet het spoot over de grond , de balie en het raam van de balie. PW geheel over de zeik echt piss t off weg. terwijl ik niet meer bij kwam van de lach.

hup de keuken ingegaan en het enigzins opgeruimd.

PW  verontschuldide zich wel een aantal keer , dat ie zo uit zijn plaat ging.

ZZZZZZ.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin:
    Heerlijk om te lezen 🤣🤣
  2. Liesbeth:
    20 september 2023
    Ik vind het knap van jullie
  3. Kirsten:
    20 september 2023
    Ja jammer met fiets alleen met weg bezig
  4. Els.:
    21 september 2023
    Moedig om zo hoog te gaan Een hele prestatie en ook nog 2 en een halve liter water drinken Jullie hebben wel de de top gehaald Ja heel moedig. Liefs een een pootje van Swiebertje
  5. Miram:
    22 september 2023
    Jaloersmakend die mooie plaatjes, lfs