23-9-2023 Isabela Snorkeltocht

23 september 2023 - Isabela, Galapagos Eil, Ecuador

23-9-2023  Isabella Snorkeltocht.

Het regende vanmorgen en dat terwijl er een hike stond gepland naar Volcan Sierra Negra.Wijs geworden van de vorige trip waarop geen fuck te zien was, besloten er 10 man om dus niet mee te gaan. Vonden de gidsen niet zo leuk maar zij gingen wel .

Het volkje mort een beetje..

We zijn heerlijk over het strand gaan wandelen, het weer klaarde wat op.

Tijdens het wandelen kwamen we veel hagedissen tegen, ze deden geen stap opzij, we zagen vogels, zeehonden en dronken heerlijk rustig een cappuccinootje op het strand. Ook nog prima gegeten.Heel relaxed.

In de middag stond een snorkel excursie op het programma.

Deze zou beginnen om 13.45 en wij stonden op tijd bij de receptie.

Ik trof daar onze gidsen aan, ben even naast Asuenda  gaan zitten en vroeg of we echt iets gemist hadden om niet te gaan hiken. Ze was erg eerlijk en vertelde dat het nat en mistig was maar dat de natuur mooi was en ze  een rood vogeltje de welbekende fly catcher gespot hadden.Ik vertelde haar dat wij ons prima vermaakt hadden en zijn gaan wandelen, ze zei het niet met veel woorden maar gaf ons gelijk dat we niet meegegaan waren.

Het busje voor het snorkelen was op tijd en daar zat wel een prima gids bij, Maya,we reden naar de boot. Op het bootje stelde ze de crew voor en ze vertelde precies wat we gingen doen. Aardige en duidelijke meid .

Eerst een wandeling over lava gesteente en langs een soort tunnel/geul waar haaien lagen te suffen.,om precies  te zijn

witpuntrifhaaien.

De vrouwtjes kun je herkennen aan een bite mark. Wanneer deze haaien paren bijten ze de vrouwtjes in hun nek, daardoor duurt het paren maar 15 sec.Bij deze haaien zaten ook zwangeren bij ,duidelijk te zien aan hun dikte en bite mark.

We liepen door en zagen in het meertje/ baaitje zeeschildpadden zwemmen erg leuk.

Toen we verder liepen kwamen we een leguanen volkje tegen,het schijnt dat ze pas na 8 jaar vruchtbaar zijn.Ze worden een jaar of 15.

Maya de gids  liet ook een kapot ei zien waaruit  een niet volgroeide leguaan stak.

Het schijnt dat de moeders de eieren van anderen kapot maken wegens concurrentie ofzo.

Hierna begon het snorkelfeest. Maya vroeg wie er mee wilden om over de rustende haaien te zwemmen, degenen die dit niet wilden, konden met haar mee. Wij kozen ervoor om met haar mee te gaan.

De haaien lagen te rusten met volle buik en er was geen reden om bang te zijn, het is nooit voorgekomen dat ze naar snorkelaars agressie vertoonden en daarnaast moet je niet in paniek raken maar rustig door zwemmen dan blijven zij ook relaxed.

We plonsden het water in en het eerst wat we tegenkwamen was een zwemmende zeeschildpad , prachtig om van zo dichtbij te zien. Jan had de progro paraat .

Ik hing wat achteraan en zag  toch nog  3 haaien onder mij door zwemmen.

ik was niet bang en dacht alleen maar hee dat zijn 3 haaien toch???

Veel vissen, zeekomkommers, stekel dingen en zelfs een rog voorbij zien komen.  Ook nog grote Nemootjes

echt mooi en kleurrijk en wat niet onbelangrijk is dat we nieuw koraal zagen  Maya vertelde dat ze met een herplantings proces bezig zijn en dat dat tot nu toe aanslaat maar ook dat alles afhangt van de temperatuur van de zee. niemand kan in de toekomst kijken. Er is veel koraal kapot gegaan door el nino.

Jammer dat we uit zee moesten, het was zo gaaf.

Terug in de boot kregen we direct handdoeken uitgereikt en een koekje.

De bus stond klaar om ons terug te brengen naar ons hotel.

Super gids en super excursie, kijk zo kan het ook.

In De avond met elkaar gaan eten , maar eerst 3 Coco Loco s gedronken happy hour  super gezellig , wij taaiden  af en de jeugd ging nog even door .

21.44 uur zzz  morgen weer een nieuwe dag .

1. Kirsten:
    Ja zo gaaf!!
  2. Liesbeth:
    Mooi hè onderwater.Was ik ook zo gek op ,op Curaçao
  3. Els.:
    27 september 2023
    Zo te lezen was het een geweldige dag. Zwemmen bij de haaien. Heel bijzonder en wat een gezellige groep aan de tafel. Liefs en een pootje van Swiebertje
  4. Cobi van der Sar:
    Heel gaaf.