14-09-2015 Xining.

14 september 2015 - Xining, China

We werden gewekt door het meisje achter de balie met zachte klopjes op de deur rond 8 uur., het ontbijt stond klaar en na een heerlijke stortdouche  echt een fijne douche deze keer, schoven we aan. Het hotel is vrij nieuw en wij waren een van de eerste groep blanke reizigers die daar overnachtten dus werden er stiekem hier en daar wat foto’s genomen van ons , ach ja dat is bijna overal hier.na het ontbijt zijn we naar het plein gelopen waar een koor aan het zingen was en overal mensen tai tjie deden en op muziek instrumenten oefenden , zag er weer heel gezellig uit, zonnetje erbij helemaal leuk.

Terug naar het hotel , op de bus naar de  Tulo Guan tempel  een Taoistis gebeuren. De weg erheen was behoorlijk stoffig , de tempel was heel mooi. Hier zagen we twee mooie posters over hel en verdoemenis, het had wat weg van Jeroen Bosch , met kleine nare voorstellingen wat er allemaal met je gebeurt als je slecht leeft. Bij de Boeddha s hangen veel slierten kunst bloemen met felle keluren, al die tempels zien er behoorlijk kitscherig uit

Na het tempeltje zijn we gaan eten in de plaatselijke noedel tent, De noedels waren erg lekker en behoorlijk heet. Het zat er vol met locals, het is apart om te zien dat de locals niet na tafelen , ze staan direct op en gaan weg. de wc  was buiten, met vliegen en schuim.

Met de bus zijn we verder gereden naar een klooster de naam ben ik even kwijt, de bus werd een heel eind verder op geparkeerd , het was een flink eind lopen langs winkeltjes met hele leuke spullen zoals sjaals , hoeden , kralen en sieraden, op straat werd je ook aan gesproken om iets te kopen. De gids waarschuwde ons, dat aanraken kopen kan betekenend , het is het grootste klooster in de buurt van Xinning . Om het te bezoeken moet je eerst door poortjes en security heen . Het is een enorm groot complex en volledig in bedrijf. We kregen veel uitleg van onze gids , je mag niet alles fotograferen, de monniken houden hier niet van. Eenmaal werd een medereiziger toegeschreeuwd dat hij dit niet mocht door een oude monnik, er liep ook een jonge monnik langs die mij aan keek en stiekem zijn, lacherig zijn  schouders ophaalde.

We moesten verder reizen met de trein van 1700 uur maar de staat had onze plekken ingepikt om soldaten te transporteren, wij kregen ter compensatie eerste klas plekken toegewezen  maar dan 2 uur later, de staat betaalde de helft . uiteindelijk vertrokken we pas met de slaaptrein om 2100 uur. Voordat we naar het treinstation gingen ,deden we  eerst inkopen bij een supermarkt , dit omdat we 21uur in de trein door gingen brengen. De trein heet de hemeltrein en komt tot  5072 meter . sommigen van onze mede reizigers slikten pillen tegen hoogte ziekte, wij niet , je moet er wel rekening mee houden door rustig te doen en veel te drinken dan heb je het minste last. Ter voorkoming van deze ziekte blazen ze extra zuurstof de trein in , mocht je meer nodig hebben dan zijn er aansluitingen voor.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Els:
    20 september 2015
    Hallo jan en joke. Wat gaan jullie hoog met die trein. Vast dwars door de wolken heen en 21 uur lange reis met verse zuurstof We hopen dat jullie de tocht goed doorstaan Heel veel plezier Veel liefs moeders els en gijs