15-09-2015 Hemeltrein en aankomst in Tibet

15 september 2015 - Lhasa, China

In de eerste klas van de trein slaap je maar met vier man in een  coupe inplaats van 6.. Er werd onderling nog wat gewisseld omdat de plaatsen niet allemaal bij elkaar waren. In de trein is een heet water tap en er staat een thermos kan in elke coupe zodat je thee, koffie of noedels  kunt maken dit hadden we ook in de vertrek hal.Het slapen ging eigenlijk wel goed, de wc s waren wat minder maar werden regelmatig schoongemaakt, het blijft evengoed happen naar lucht als er gebruik van moet maken. Verder was het erg gezellig in de trein , je leert elkaar beter kennen als je op elkaars lip zit, het uitzicht was geweldig, heuvels met beesten ,djooz ofzo, kleine jakjes zijn dit ,langharige schapen, hutten , een stupa, steppes  meertjes die er  knal blauw uit zagen. Het viel ons op dat er niet in gevist werd dit klopt ook, de Tibetanen gooien overleden kinderen en babies in het water als eten voor de vissen, zij geloven in reïncarnatie, men eet hier dan ook geen vis., volwassen mensen die overleden zijn, worden in stukken aan de vogels gegeven. De Tibetanen eten eigenlijk geen kleine dieren en zijn zo goed als vegetarisch alleen in de winter als er bijna niks te eten viel ,slachtte men 1 yak per familie om genoeg aan voedingstoffen binnen te krijgen, dus 1 yak per familie per jaar.

Aankomst in Tibet verliep ook soepel , we werden verwelkomt door onze gids Noerdja  en kregen van hem allen een witte sjaal om met welkomst worden ,de witte sjaal staat voor geluk. Met twee bussen werden we naar het hotel gebracht het new Mandala hotel gebracht, vlakbij het centrum.

Na ons opgefrist te hebben zijn we met Peter de gids door het authentieke centrum gelopen naar een restaurant van vrienden van hem , ook Nederlanders, om daar te eten., Onderweg kwamen we bede gangers tegen, wow indrukwekkend om te zien maar daar schrijf ik later wel wat over. Op de terug weg moesten we net als de heen weg langs security, poortjes zomaar in de straat met een voorziening waar zelfs je tas doorheen moest. De heenweg gaf dit geen probleem maar op de terugweg mochten we er niet langs, om onduidelijke reden,, moesten we omlopen en mochten we niet over het plein[Js1] , na deze omtrekkende beweging kwamen we weer in het New Mandala hotel en gingen we te bed.