8-9-2023 Quito- Mitad del Mundo- Otovalo.

8 september 2023 - Otavalo, Ecuador

Redelijk geslapen en om 08.00 uur in de bus, We hebben steeds dezelfde bus met dezelfde chauffeur deze heet Marco en das fijn.

Vandaag gaan we naar het midden van de aarde.Onderweg vertelde mark het een en ander over de bevolking alhier. De middenklasse laat graag zien dat ze geld hebben men koopt nieuwe autos , hebben een huishoudelijke hulp , sturen hun kinderen naar privé scholen waardoor ze weinig geld over houden om leuke dingen te doen. Wonen vaak in bewaakte enclaves.

Mark vertelde verder over allerlei bevolkingsgroepen maar enfin dit kun je allemaal opzoeken.

We stopten bij de ingang van het museum het midden van de aarde.

Wetenschappers uit Frankrijk zijn jaren bezig geweest om met allerlei metingen het midden van de aarde te bepalen. Het was handiger geweest om de plaatselijke bevolking te bevragen, zij weten al honderden jaren eerder waar dat was …en nu zaten ze met al hun gemeet er een paar honderd meter naast.

Het museum viel wat tegen, hier had men wel wat mooiers van kunnen maken. Allereerst nam de gids ons mee naar een oude keuken waar wat cavias in een hoek zaten vervolgens liepen we door naar een ruimte wat er ontzettend nep uitzag met opgezette grote spinnen en een wurgslang . Vervolgens verelde hij over een volkje wat verderop geisoleerd woont en voorheen de  afgehakte hoofden van hun vijand op dusdanige manier prepareerden(krimphoofden) dat ze die aan een ketting konden dragen , de mond naaiden ze dicht zodat de kracht in het hoofd bleef..rare jongens die indianen.

Verder liet de gids op zijn telefoon wat fotootjes van beesten voorbij komen.

Daarna hebben we proefjes gedaan op de lijn van het midden van de wereld erg leuk , een ei op een spijker rechtop zetten, water wat een andere kant op draait aan de ene kant van de lijn dan de andere kant , lopen op de midden lijn en je evenwicht kwijt zijn.

In het parkje  van het museum vlogen een aantal kolibries door de bomen, zij worden daar gevoed met suikerwater.

het zijn erg leuke vogeltjes met snelle vleugeltjes en er  was er eentje bij die stil poseerde voor de fotografen.

Wij dachten eerst dat ie opgezet was.

Na dit intermezzo zaten we om 11.30  weer in de bus naar Otavelo.

Onderweg stopten we bij kraampjes die een vrucht ; cherry nogwat heet en nogal duur is 2 dollar  maar wel onwijs lekker .

Deze vrucht is te duur om sap van te maken .

Verder zagen we onderweg heel veel rozenkwekerijen, bijna allemaal in handen van Nederlanders.

Het brengt hier wat meer  welvaart en de arbeidsomstandigheden zijn oke.

Het hotel waar we nu terecht komen is vgls de reisleider de minste van deze reis. Nou dat viel erg mee hoor, schoon, netjes prima bed .

Enfin na aankomst de stad ingegaan om een shirt met lange mouwen te kopen voor Jan want deze hebben we niet ingepakt en wel nodig als we de jungle ingaan. De mensen hier kleden zich  op de een of andere manier heel dik aan en zijn klein van stuk dus dat  was nog even zoeken.

Uiteindelijk eentje gevonden. Afgedongen bij de verkoper wat hij grappig vond. Hij wilde perse met ons op de foto, dus toe maar dan.

Even later wilde ik in een winkel 2 t shirts kopen, bij de toonbank gekomen  wilden ze mijn paspoort zien en t nummer  noteren anders ging de koop niet door,  ik was geheel van mn apropo en vroeg of ik bij de douane was beland en dat ik dat niet van plan was doeiiii  ik moest er erg om lachen, opeens kon het toen weer wel… achterlijk zootje.

Tijdens ons wandelingetje door de stad zagen we dat er een band op n plein ging oefenen , lekkere harde muziek de naam van de band is de Buffalos  die ga ik zeker googlen, schijnt dat er een festivalletje is dit weekend.

We verzamelden ons in het hotel om de nationale borreltjes te proeven , wow dat waren heftige shotjes.

Hierna heerlijk gegeten met zn allen en natuurlijk weer te grote porties maar das normaal hier, het te betalen bedrag viel erg mee das dan weer leuk.

Moe maar voldaan te bed .

1. Hanneke Snijders:
    14 september 2023
    Fijn jullie weer even te lezen!
  2. Liesbeth:
    Dat was weer leuk
  3. Kirsten:
    14 september 2023
    Leuk! Paspoort bij kopen???
  4. Cobi van der Sar:
    Leuk om gelezen.
  5. Miram:
    Leuk!
  6. Els.:
    14 september 2023
    Wonderlijk dat op de middellijn van de aarde aan bijde kanten van de lijn anders is en dan dat ei op een spijker. De foto s zijn ook heel mooi. Er wonen daar mini mensjes. Een pootje van Swiebertje
  7. Karin:
    We reizen meeeeee! Leuk.
  8. Wiljo Oosterom:
    15 september 2023
    Leuke foto's!!
    En die hoed staat je goed!!
    Leuke info, ik geniet van jullie reis blog
    Zit heerlijk te lezen op ons nieuwe nankje!!!
    Schrijf maar veel geeft mij een fijn vakantie gevoel.