9-9-2023 wandeling Cuichoca en Indianen dorp.

9 september 2023 - Laguna de Cuicocha, Ecuador

9-9-2023 wandeling Cuichoca en Indianen dorp.

Op zich weer goed geslapen tot een uurtje of 4.

Tja we liggen er ook vroeg in dus oke.

Allemaal wederom op tijd de bus in naar de plek waar we opgehaald werden met jeeps , 4 reizigers in de laadbak en de rest kon binnen in de auto.

Ik ging in de auto daar het wat frisjes was en ik in korte broek was, dat koffer inpakken heb ik niet goed gedaan, te weinig warme kleding zucht.

We gingen een trail van ongeveer 6km doen rondom een kratermeer.

De wandelstokken had ik gelukkig wel ingepakt .

heel veel soorten orchideen gezien ook bosbessen en ander mooi spul.

Het pad viel erg mee toch kwamen de stokken goed van pas.

Zoals ik al vermeldde ging de wandeling om het meer heen met uitzicht op twee kleine eilandjes waarvan er eentje het cavia eiland heet  daar leven zoals de naam al zegt veel cavia's .

De tocht duurde ongeveer twee uur en was prima te doen, ik had het ook niet koud.

Aan het einde  van de trail kwamen we uit bij een restaurantje alwaar we een koffietje deden, bijzonder langzame en in efficiënte bediening, de koffie was prima.

Op deze plek stapten we op een bootje die ons tot aan de andere kant van het meer bracht naar de jeeps.

Tijdens het varen vertelde de voerman dat in dit meer geen vissen zwemmen dit door het zwavelgehalte in het water. Hij wees on op de luchtbelletjes die naar boven kwamen. hIj vertelde dat dit komt door de lavastroom die er onder zit en dat deze vulkaan binnen nu en een aantal  jaren weer actief wordt.

Aan de overkant gekomen stapten we weer in de jeeps en reden naar een indianen volkje.

Er werd verteld dat ze een eenvoudig leven leiden en leven van akkerbouw, veeteelt en nijverheid.Natuurlijk werd er een demonstratie schoenmaken gegeven en een van onze reizigers kocht een paar espadrilles, hilarisch want hij heeft maat 45.

De lunch werd in het dorpje genuttigd en bestond uit quinoia soep, mais, lupine bonen, witte worteltjes en jawel cavia. De cavia werd eerst in zijn geheel op een bord getoond waarna hij in stukjes gesneden werd.Ik moet zeggen ; veel botjes, weinig vlees en hij smaakt iets tussen kip en rund in.

Na dit gebeuren kregen een speech van de gastvrouw , dat ze zo dankbaar was dat we er waren …zucht pff.

Vervolgens kregen we een rondleiding langs een veldje alwaar er verteld werd over zucht …de akkerbouw.

Daarna werden we meegesleept naar een soort van schuurtje waar we pannenkoekjes met eigengemaakte honing en bramenjam kregen lekker hoor maar voor mij niet bijzonder Halleluja.

Tijdens het wachten vroeg ik de gids waarom er zoveel afval langs de weg en op de akkers lag, kijk als je zo 1 met de natuur bent waarom ruimt men dat dan niet op?

Deze vraag werd direct aan de dorpsoudste die ons rondgeleid had voorgelegd, vond ie niet zo leuk. hij beweerde dat er een keer p mnd opgeruimd werd door de families en of ik er foto's van wilde zien,yea right.

Als je er langs loopt pak je het toch op?

Enfin we kregen een klein regenbuitje op ons kop en ik had het best koud.

Onze gids had ons al gezegd dat we een zeer uitgebreide en gezonde lunch zouden krijgen en ws voorlopig geen honger meer zouden hebben,. hij had gelijk.

We zijn nog even de stad ingelopen er is een festival aan de gang maar wij hadden geen puf meer om er later nog heen te gaan en bovendien was het geluid goed te horen in onze kamer .

Jungle tas ingepakt en het avondeten overgeslagen.En ondanks de herrie best goed geslapen.

1. Kirsten:
    14 september 2023
    kan je niet ergens een trui / lange broek kopen😁
  2. Jan en joke:
    15 september 2023
    Heb al shirts en sokken gekocht ha ha
  3. Elske:
    14 september 2023
    Leuk verhaal!
  4. Aaltje Schouten-Saarloos:
    15 september 2023
    Ik herinner mij een markt waar mooie wollen poncho's te koop waren. Thijs was toen 9/10 maanden, dus wij hebben zo een poncho meegebracht. Hij heeft zich daar leren optrekken aan allerlei zaken herinner ik mij. Volgens mij zijn wij alleen bij deze markt geweest in Otavalho. Leuk om jullie goed te volgen, zie allemaal dingen die wij niet gezien hebben ;)
  5. Liesbeth:
    Leuk hoor!
  6. Els.:
    15 september 2023
    Die cavia zag er smakelijk uit goed gebraden zo te zien. Wel Spannend om daar te wonen als ieder moment de vulkaan kan uitbarsten. Het is daar erg mooi. Een knuffeltje en een pootje van Swiebertje
  7. Kirsten:
    15 september 2023
    Grappig die foto van jouw Joke en die vrouw met jullie mooie vlechten
  8. Jan en joke:
    16 september 2023
    Was een mannelijke gids hi hi
  9. Kirsten:
    16 september 2023
    Haha oh ja dat kan ook...