18-9-2022 Saigon Cu Chi

18 september 2022 - Cu Chi, Vietnam

18-9-2022

Afgelopen nacht niet zo goed geslapen, prima bed hoor en ook de airco is top ik denk dat het lijf wat in de war is  door de dutjes ed .

Wel om 6.50 uur op. Het ontbijt begint om 06.15 uur en das prima. Er staan niet veel westerse happen op t menu dus ontbijten we met nasi, dumplings , springroll en oja er is wel lekker stokbrood en jam. De koffie is echt anders als thuis  wow ik kreeg het niet weg,maar dat zal een kwestie van wennen zijn, koffie moet dat doet je goed toch?

De bus stond keurig om 08.30 voor de deur om af te reizen naar Cu chi , dat zijn de tunnels die indertijd gegraven zijn in de strijd tegen de amerikanen.

Onderweg vertelde Hong over de overheersingen die er geweest zijn, en ook dat Amerika eigenlijk maar kort bezig geweest is ;10 jaar ofzo.

We kregen van hem uitleg over de inrichting van de tunnels ; er zijn nl drie lagen. Vecht gedeeltes, keuken, rust gedeeltes , verstop gedeeltes noem maar op. Er waren ook tunnel ratten, dat zijn soldaten die speciaal getraind waren voor het amerikaanse leger , zij waren tenger en droegen speciale pakken waardoor ze gemakkelijker door de tunnels gleden. helaas voor hun kwamen ze ook booby traps tegen.

Het ging de vietnamezen voornamelijk om pshyishe oorlogsvoering , het geestelijk in de war maken van de soldaten en vgls mij lukte dat aardig, als je de films mag geloven. Hong vertelde dat de vietnamezen voornamelijk vooruit kijken en niet achteruit  zo herdenken ze niet alleen de eigen oorlog slachtoffers maar ook die van de tegenpatij.

Na deze interessante excursie reden we met de bus langs een eettent alwaar Hoang voor ons allen een snelle lunch haalde , deze bestond uit een soort van broodje gezond. Natuurlijk zat er bij mij weer een beste peper in. ja ja brandende lippen en brandende tong en keel.Ik hoorde er verder niemand over klagen dus was ik ws de enige die dit had .

Hierna kon je een excursie doen naar het oorlogs museum tja daar hebben wij voor bedankt . Vgls Hoang was het best heftig. Met name ik kan daar niet zo goed tegen en droom er dan over.

Samen met een medereiziger zijn wij terug gelopen naar het hotel. Onderweg een lekker ijsje een simkaart en nog een lekkere ijskoffie genuttigd .

Om 18.00 uur stond er een meeting met de groep op het programma.

Hoang legde het een en ander uit over de rest van de reis. En tijdens deze meeting stelden we ons aan elkaar voor. T Is een divers clubje mensen .

Na deze sessie zijn we met de gehele club uit eten gegaan op aanbeveling van en met Hoang . Lekker gegeten en gezellig gepraat.

We zijn met een clubje op weg gegaan naar een dak bar. Een van de medereizigers was daar gister geweest , de naam wist hij niet meer, alleen dat het boven op een dak was met leuke verlichting en een zwembad.

Nou dat was nog ff zoeken. Het zou dicht bij het hotel moeten zijn… na wat rondes te hebben gelopen kwamen we na ongeveer 3 kwartier en dan ook nog dankzij Jan eindelijk terecht op dat dak. Het was een sjieke bedoening met een prachtig uitzicht over de stad . Knalharde dance muziek en geen normaal bier maar corona ach ja ook goed .

Het verbaase mij dat er op het toilet een dame zat die voor mij de wc deur open deed en weer dicht. bij het handenwassen reikte ze me het afdroog papier aan en hield ze de deur naar boven open. Dat was haar baan.

23.30 zijn we afgehaakt en naar het hotel gelopen. Morgen vroeg op 07.00 uur voor de volgende excursie

1. Cobi van der Sar:
    21 september 2022
    Jullie maken veel mee. Veel plezier.
    Toppie.
  2. Kirsten:
    21 september 2022
    Ja claustrofobisch die tunnels....
  3. Kirsten:
    21 september 2022
    Zag nu pas jullie mail...
  4. Wiljo Oosterom:
    25 september 2022
    oef.... deze foto's halen herinneringen op van Demba en mij toen...
    Goed om te zien en te lezen dank.
    lieve groeten,
    wiljo, ook van Demba