19-09-2022 Saigon, excursie Mekongdelta

19 september 2022 - Mekongdelta, Vietnam

19 sept.

Alweer een zeer slechte nacht gehad .

Een vietnames koppel onder onze kamer maakte luidruchtig ruzie pfff het ging maar door ,allebei schreeuwen met een zeer schelle stem en het ging maar door, hierdoor kon ik de slaap niet vatten.Ik werd wakker van de wekker lag net in diepe slaap, niet fijn.

Ontbeten met nasi en springrolls/dumplings.

Bus vertrok keurig op tijd om 08.00 uur voor een rit van 2.5 uur naar de Mekong delta .

Tussendoor zijn we een aantal keer gestopt voor een sanitaire stop, Hoang noemt dit  een happy song hi hi. Fijn dat dit met regelmaat gebeurt. We krijgen ook steeds flesjes gekoeld water onderweg das ook top.

De eerste echte stop was bij een soort van fabriekje waar je kon zien hoe men een soort van snack maakte  met gepofte mais  (popcorn) en kokos. En ook waar ze snoepjes maken en inpakken. Alles met de hand en best lekker .Typish Vietnamees.

Wat ik erg leuk vond was dat oventje met de schaal er boven dit lijkt erg op hoe mijn oma en moeder vroeger warm water verkregen.

Vervolgens stopten we bij een uitspanning waar we getrakteerd werden op een fruithapje daarbij genoten we van autentieke zang en dans , lekker toeristisch.

Na dit intermezzo stapten we in een gezamelijke boot om daar de delta te varen. In het midden van dit water vertelde Hoang dat je linksaf naar de oceaan kon varen en dat je in 14 dagen naar Holland kan varen.

Het water is er 12 meter diep.

Aangekomen bij een ligplaats stapten we over op kleine roeibootjes die geroeid werden door locals om door de delta te varen. Erg leuk , smalle watertjes met aan beide kanten bomen met jackfruit , heeft wat weg van dorian. Wat ik dan wel weer jammer vindt is dat er toch weer overal vuilnis ligt.

De lunch kwam hierna en bestond uit olifant vis(vorm van een olifanten oor)

rijst, noedels, springrol en salade plus fruit. Goed te doen.

Voor het  eten kwam Jan er achter dat zijn bril nog in het roeibootje lag maar geen nood, het werd direct geregeld

Met de lunch in ons buikje stapten we op gammele fietsen, dat ze het nog deden was een wonder, veel te klein en alles krom zelfs de trappers, met mijn benen in de nek fietsende gingen we achter de gids aan naar een aantal werkplaatsjes aan huis. Een vijlen maakster, een retvlecht dame en een hangmatten maakster. Hier en daar wat gekocht.

Tijdens de fietstocht begon het knetterhard te regenen en werden er plastick jasjes uitgedeeld.

Fietsen werden ingeleverd en wij terug naar de boot.

Tijdens de vaartocht terug begon het echt te hozen. Iedereen naar 1 kant van de boot. TJa dat kan natuurlijk niet de boot helde vervaarlijk naar de verkeerde kant , het gewicht werd weer enigzins verdeeld en wij vaarden verder . Zeiknat gingen we de bus in om in een verkeersopstopping te komen waardoor de rit terug naar het hotel langer duurde dan gedacht. Enfin om 18.30 kwamen we in donker aan in het hotel alwaar we een cadeautje kregen van Hoang. We kregen allen een vietnameese sjaal.

Hij had s morgens  uitgelegd dat je deze op verschillende manieren kan dragen waardoor het zichtbaar  is of je een strijder, boer of commander bent .

Leuk.

Wij zijn samen de stad ingegaan met paraplu en kwamen terecht in een klein restaurantje die achteraf best hoog aangeschreven staat. We waren de enige bezoekers , met die regen snap ik dat wel.Heerlijk gegeten en omgerekend echt niet duur .

Tijdens de terugweg en tijdens het pinnen kwamen we een medereiziger tegen. Hij vertelde dat een aantal van ons in een karaoke bar zaten voor als we zin hadden.

Dat hadden we niet.

Morgen op tijd op dan verkassen we .

Koffers om 8.30 in de bus .

1. Els.:
    3 oktober 2022
    Het lijkt wel of de mensen daar best wel klein zijn in die boten. Toch wel spannend denk ik zo een boottocht. Die boten zijn ook klein. Knuffeltje van ons