16-09-2015 Lhasa, Potala winterpaleis van de Dalai Lama en de Jokhang tempel.

16 september 2015 - Lhasa, China

Het was vanmorgen even zoeken naar de eetzaal in het hotel, bleek op de vijfde etage te zijn. Prima ontbijtje gehad. Twee mede reizigers waren dusdanig geveld door de hoogte ziekte dat ze extra zuurstof kregen , wij voelen wel ons hoofd een beetje maar verder geen last. Wij kregen allen de tip om extra water te drinken en door de dag heen steeds slokjes te nemen, voor ons werkt dit goed.

8.30 verzamelden we ons in de lobby om te voet naar het winterpaleis te gaan onder begeleiding van de gids, zonder gids kom je niet in het paleis en je krijgt ook maar 1 uur om in heiligste gedeelte te kijken, wanneer je toch langer blijft krijgt de gids grote problemen, de kaartjes die gekocht werden gingen op paspoort nummer. Er word aardig streng gecontroleerd , je mag geen water, vuur, eetbare dingen meenemen in je tas, ook geen paractamollen of iets dergelijks werd er gezegd, zelf je lipgloss mocht niet mee. Achteraf viel het wel mee, maar om moeilijkheden te voorkomen doe je dit maar wel. Je mag hier ook geen soldaten of politie op de foto zetten.

Het winter paleis ligt op de rode berg en het is een hele klim om er te komen, vanaf die hoogte heb je een goed uitzicht over de stad . tot in 1959 zetelde hier de veertiende Dalai Lama, toen de Chinezen het paleis binnen vielen is hij naar India gevlucht. Het Potala paleis behoort tot een van de heilige plaatsen van het Boeddhisme. En staat op de unesco wereld erfgoed lijst.  Overal Boeddha s de gids legde veel uit  en nam ons snel door het heiligdom mee, overal trapjes , wierook, tapijten, boeddha s en ook monniken, die aan het prevelen waren met jawel, de mobiele telefoon naast hun voeten. Overal staan er rijen met brandende lonten, die branden op Yak vet.

De lunch gebruikten we op een rooftop oftewel een dak terras ,wat uitkeek op het Yogan  plein .

De Jokhang tempel stond hierna op het programma. Deze tempel is voor de boeddhisten hetzelfde als wat  Mekka is voor de moslims maar eigenlijk is heel Lhasa dit , het staat aan het plein dus lekker dichtbij. Ook hier weer veel trapjes  , tapijten, wierook  en mensen, overal in kamertjes staan weer Boeddha s , ik moet zeggen dat wij de draad niet meer konden volgen over en waar elke Boeddha voor staat maar onze gids is goed op de hoogte en praatte honderduit over de geschiedenis en het geloof. Wij worden ondertussen wat Boeddha moe… en ook de zware wierook luchten vinden we niet prettig . Ook deze tempel is heel mooi en druk beschilderd met kleuren, de daken schitteren goudkleurig in de zon. Boven op de tempel hadden we een mooi uitzicht over het plein met de bedevaart gangers en de rookpotten,   overal ruikt het naar wierook..

Het is rondom het plein een gezellige drukte, veel winkeltjes met onder andere fel gekleurde doeken, rokken , kralen , hoeden ed, morgen maar even kijken. Bedevaart gangers lopen of kruipen een bepaald rondje, er zijn erbij die drie stappen doen en zich dan al prevelend laten vallen en weer opstaan, dit de hele ronde.

De Djozer groep ging uiteen, morgen om twee uur verzamelen bij het hotel om met de bus iets te gaan bekijken. wij keken nog even rond en gebruikten een drankje in een gelegenheid ergen boven, het was wel even zoeken dat wel.

Jan en ik wilden in de eerste instantie gewoon ergens gaan eten maar we besloten om toch maar naar hat Dunya restaurant te gaan, en daar kwamen we de groep tegen die net uitgegeten waren. We konden mooi met zn tweeën boven en buiten zitten, Jan aan de yak en ik aan een  Nepalese curry.

Op de terug weg naar het hotel zijn we net als op de heen weg door de Moslim wijk gelopen langs een groenten markt en langs veel slagers ,de yaks lagen in stukken op de kramen voor de winkeltjes .