17 -09-2015 Lhasa en het Sera klooster.

17 september 2015 - Lhasa, China

Deze ochtend maar eens uitgeslapen en rustig op pad gegaan, we hadden de tijd tot 1400 uur. Langs de weg bij een bakker wat gekocht en doorgelopen naar het centrum, alras kwamen we mede reizigers tegen . langs de pelgrim route stikt het van de leuke winkeltjes waar van alles te koop is. Heel veel fel gekleurde spullen, en prullen. Je zou denken, dat dit  alleen maar voor de toeristen is maar dat is niet helemaal zo. Ik ging met een paar reizigers  winkeltjes kijken, Jan bleef bij en op het plein mooie plaatjes schieten. Er lopen zoveel mooi aangeklede ouderwetse Tibetanen rond met prachtige gezichten.  We  spraken steeds even een tijd af om bij elkaar te komen.

De lunch gebruikten we in het restaurantje waar Jan en ik de vorige dag iets gedronken hadden, dit keer gingen we boven zitten. Van het restaurant kregen we een thermoskan met Yak thee aangeboden, het smaakte naar roomboter met wat melk nog wat , niet vies maar ook niet prettig.

Na dit intermezzo zijn we rustig naar het hotel gelopen om op excursie te gaan naar het Sera klooster. Elke dag om drie uur wordt er door de monniken buiten gedebatteerd, het is volgens ons tegenwoordig  een toneelstukje net als de kaasmarkt, het zal ongetwijfeld in vroeger tijd echt zo gegaan zijn. Het is leuk voor de foto s. De jongere monniken worden bevraagd door oudere .Het klooster is een groot complex met kappelletjes ed ,trappen, veel loslopende honden ,gebouwen en een stupa waar mensen om heen lopen.. Hier en daar wordt er net als in andere kloosters en tempels gerestaureerd, we kwamen iemand tegen die de wandschilderingen aan het opknappen was,echt monniken werk,  ook zag ik een wagentje met gemixte beton naar boven gaan. Half zes hadden we afgesproken bij de uitgang. Zo nu en dan werd ons gevraagd om op de foto te gaan met Tibetanen, altijd weer een lollig moment. Wij zijn voor hun natuurlijk ook een bezienswaardigheid. Het Sera klooster was net even anders als de andere tempels en kloosters die we al gezien hebben , wat rustiger ofzo.

Met het busje werden we bij he Dunya restaurant gedropt waar we een lekker biertje namen en het avond eten nuttigden.

1. Cees en Carina groot:
    21 september 2015
    Hallowa! Lieve jan en Joke.. Leuk om zo af en toe wat te lezen,over jullie reis.we denken aan jullie,en wensen jullie nog vele mooie dagen. Groetjes van Cees en carina
  2. Kirsten:
    22 september 2015
    Hey,dat is lang geleden en opeens heel veel verhalen en van site gewisseld! Blij dat jullie niet zo last hebben van de hoogte, maar jullie zullen zo alweer zakken... Lekker voor je longen al dat wierook.. Dooeeiii
  3. Marion Timmer:
    23 september 2015
    Hey Jan en Joke, wat leuk om jullie verhalen te lezen! Je stond toch wel in een mooi jurkje met de plaatselijke bevolking op de foto hè Joke;-) hihi ik ben benieuwd naar de volgende verhalen. Geniet!!!
    Lieve groetjes, Marion