10-9-2023 Otavalo-Tena- jungle ecolodge

10 september 2023 - Yacuma EcoLodge, Ecuador

10-9-2023 Otavalo-Tena- jungle ecolodge

Wekkertje ging om 05.00 uur en met een ontbijtpakketje de bus in.

Eerste stop om 7.45, wc en een winkeltje om snacks te kopen.

Mark vertelde onderweg dat de natuur zich aanpast aan het weer.

Ook dat er heel veel diersoorten leven in Ecuador maar dat we die niet veel zien omdat die leven in dichte begroeiing en er geen reden is om naar de bewoonde wereld te gaan, logisch.

Om 9.00 uur kwamen we aan bij thermische baden. We hadden de keuze of het bad in of wandelen. Wij kozen voor de  baden, de heetste is 45 graden.

Mark raadde ons aan om niet langer dan 20 min in zo'n heet bad te blijven zitten omdat je lichaam in combinatie met de hoogte waarop we zitten weleens raar kan gaan doen.

We geraakten aan het dollen met een ecuadoriaanse familie, wat wel hilarisch was, we hebben er een filmpje van hi hi.

Onderweg naar het forellen restaurant maakte we een fotostop, prachtige natuur , watervallen, bomen waar planten op groeien schitterend voordat we de bus weer in stapten zag ik een enorme kever minstens 5 cm op de grond hij was vast dood want hij bewoog niet misschien wilde hij wel poseren en das gelukt.Bij forellen restaurant Gina stond de lunch al klaar, Mark had van te voren een lijstje gemaakt wat we wilden eten en dit doorgebelt. ik had forel in knoflook en Jan forel in blad, nog nooit zon lekker vissie geknaagd. Bij t afrekenen kreeg je van het huis nog een straffe borrel, erg grappig.

Het laatste stuk naar de kano s is een erg hobbelige en primitieve weg.Onderweg veel voetballende kinders gezien en ook nog Friese koeien.Aangekomen bij het water lagen er laarzen voor ons klaar, we hadden van tevoren onze maat opgegeven.

Laarzen aan en de kano's in, we werden uitgezwaaid door locale kinderen.

Na een tochtje van een half uur stapten we over land in een andere kano die ons door de steeds dichtere begroeiing naar Yacoma ecolodge bracht.

Rond 17.00 uur dus voor donker kwamen we aan.

We kregen een welkomstdrankje en een uitleg over de lodge. Het is hier handig en niet onnodig om je armen en andere blote delen van je lijf in te spuiten met deet , we liggen onder een klamboe ivm met muskieten. Daarna werden de huisjes sleutels uitgereikt. Twee onder 1 kap huisjes en super super gehorig.

We probeerden het huisje op slot te doen en direct brak de sleutel af .

De rest van de tijd die we hier doorbrachten kon er niet afgesloten worden maar dit gold vlgs mij voor 60 % van de huisjes.

Men maakt hier verder  geen probleem van en het werd niet gerepareerd

het eerste wat we zagen op weg naar de eetzaal waar een grote vogelspin op n balk brr.

Deze poseerde gewillig.We dachten heel even dat hij nep was, maar later was hij weg.

Tijdens het superlekkere  eten werd het programma doorgenomen.

morgen 8.00 uur ontbijt en keuze uit de lange of korte wandeling door de jungle. In de middag naar een boerderijtje en uitleg over de levenswijze. Nog even bij t kampvuur gezeten en naar bed. Gelukkig was het sanitair in het huisje gesitueerd zodat we niet naar buiten hoefden gezien de vele insekten ed.

Het bed was prima

En met veel lawaaiiige jungle geluiden vielen we al snel in slaap.

1. Els.:
    16 september 2023
    Wat een vreselijke spin. Een wonderlijke wereld. Heel anders. Wij genieten van de laatste warme dagen met veel zon. Volgende week is het gedaan met de zomer Veel regen en wind. Het heeft ook wel weer wat. Heel veel plezier liefs en een pootje van Swiebertje