25 september Matsumoto Nikko

25 september 2019 - Nikko, Japan

Na een goede nachtrust in hotel Morschein in Matsumoto en een ontbijtje zijn we het zwarte kasteel ook wel Crow Castle genoemd gaan bekijken.
Met recht het mooiste kasteel en ook het authentiekste wat wij tegen gekomen zijn ,het dateert uit 1593 en werd in opdracht van Kazumasa

IMG_20190925_105116DSC00891

en Yasynaga ishikawagebouwd geen idee wie dat zijn maar dat is vast wel ergens terug te vinden.
Leuke tuin erbij en een gracht erom heen waar net als bij de andere kastelen, ook hier grote karpers zwemmen. De karpers lijken gewend te
zijn om door mensen gevoerd te worden want wanneer je langs de kant van het water gaat staan dan komen ze direct naar je toe.
Verder lopen er speciaal voor het publiek een paar mannen in het rond die verkleed zijn als strijders je mag op de foto met ze en ze willen
 er absoluut geen geld voor en met een lach en een knik bedank je ze.

We zijn ook binnen in het kasteel geweest, eerst de schoenen uit en dan de trappen op, de trappen hebben hoge traptredes, niet voor iedereen handig
Op elke verdieping heb je vitrines met gebruiks voorwerpen en schiet gerei. Wat ik jammer vindt van de kastelen hier, is dat er geen enkel meubelstuk staat
of kleed ligt. De houten vloeren zijn mooi en glad dat dan weer wel.

Toen we uitgekeken waren zijn we naar het museum gegaan wat bij het kasteel hoorde, dat vonden we beiden niet veel soeps.
Het museum waar we daarna naar toe gingen, Het city art museum vonden we wel leuk, er was daar een permanente expositie van Yayoi kusama een wat oudere dame
die  kunst maakt met felle kleuren, spiegels een kroonluchter ,fel gekleurde bloemen,gestippelde mensen zwart witte vol getekende schilderijen , kunst wat
ons beiden erg aanspreekt.

IMG_20190925_120436IMG_20190925_112757

We bedachten onderweg dat het handiger zou zijn om nu naar Nikko te reizen en daar een nacht te blijven inplaats van naar Tokyo te reizen en vandaar uit
naar Nikko te gaan, onze JR pas is geldig tot en met de 27 ste dus als we de 27 ste maar in Tokyio zijn is het goed.
Het was een dikke 4 uur reizen met verschillende treinen naar Nikko en wij reserveren geen zitplaats... ook deze keer konden we zitten. En in de tein
boekten we een guesthouse voor een nacht, de bevestiging kwam vlak voordat we aankwamen, we waren even off line geweest.
om 17.15 arriveerden we in Nikko en waren al snel op onze slaap plek. tijdens het reizen hadden we bedacht dat we twee nachten wilden blijven er is nl
genoeg te doen en te zien. Helaas konden we geen nacht bijboeken, de beheerder van het guesthouse heeft iemand gebeld en we horen het nog.

Men eet hier erg vroeg. de meeste restaurantjes gaan hier al om 1900 uur dicht gelukkig hadden we dit gelezen en zijn we snel op pad gegaan om te eten.
We kwamen terecht in  volgens trip adviser het beste restaurant van Nikko, Komekichi Koushusi. Het was klein maar de sushi was erg lekker.
Nog even naar de familie market voor een afzakkertje en de dag is weer voorbij.

1. Els.:
    26 september 2019
    Leuke foto dat je een pistool inje handen hebt. Net uit een film. Fleurige en vrolijke bloemen. Worden die karpers ook opgegeten. Zo groot zijn ze. Veel liefs van ons en een pootje van gijs