22-09-2015 Lhasa-Zhongdian.
22 september 2015
Deze dag, de 16 de dag alweer, reisden we met de bus en het vliegtuig naar Zhongdian. Het vliegtuig ging om 12 uur, en zelfs voor een binnenlandse vlucht, moet men 2 uur van te voren aanwezig zijn! pff we zaten dus al om 7.45 in de bus naar het vliegveld ach ja ,het is niet handig om hier risico’s te nemen want er wordt streng gecontroleerd en zelfs twee keer. Het eten en drinken in een vertrekhal is altijd wat duurder maar dit spande de kroon, omgerekend 10 euro voor een kop koffie is gewoon belachelijk, wel was hier net als in het treinstation een heet water tap en hadden we thee zakjes en oploskoffie bij ons.. de lunch werd in het vliegtuig geserveerd, rijst met wat groenten waar een yak door heen gerend had en …. pepers ,een plaatselijk gerecht denk ik, de vlammen sloegen je keel uit! De vlucht verliep verder voorspoedig en rond 14.30 uur kwamen we aan in ons hotel.
Het was nog even rennen want het was de bedoeling dat we een km of 40 rond een meertje zouden gaan fietsen met een gids en deze was om 1500 uur besteld., De gids was op tijd ,een leuk meisje, zij bracht ons naar het fiets verhuur bedrijf .De fietsen waren klein, en niet in orde, eigenlijk gewoon niet onderhouden barrels, die we ook nog zelf op moesten pompen. Enfin uiteindelijk had iedereen een fiets en gingen we op weg. Het was te zien dat de gids niet vaak gefietst had, ze kwam direct al niet vooruit en reed aan de verkeerde kant van de weg, super traag tussen auto’s door, Jan trapte na vijf meter al, de eerste ketting van de fiets, en ging met een andere fiets op pad, de heuvel op. Ik fietste achter de gids die eigenlijk al niet voorop wilde fietsen, iedereen was haar allang voorbij, toen ik Jan terug zag komen , de versnellingen werkte niet en hij had weer de ketting eraf getrapt . we zijn samen terug gegaan en hebben de fietsen ingeleverd. Onze mede reizigers gingen wel door. Jan en ik zijn gaan wandelen door het stadje .Het stadje is een jaar of twee geleden voor een groot deel afgebrand, tenminste de oude stad, men is het nu aan het herstellen, in de oude staat, in de hele straat zie je panden in aanbouw en hoor en zie je mannen en vrouwen aan het werk, overal hoor je bouw geluiden en ik moet zeggen het ziet er mooi en degelijk uit! We zagen een regenbui aan komen en net voor de bui zijn wij teruggegaan naar het hotel. In de ochtend hadden we afgesproken om te gaan eten bij Nemaste , een restaurantje in de oude stad, om half 8 verzamelen in de lobby. Ondertussen bleef het regenen. en niet zo een klein beetje ook, met daarbij gerommel van onweer. Wij dachten dat de fietsers al een tijd terug waren maar dat was niet zo, om half acht kwamen ze compleet verzopen en verkleumd terug, onderweg wel een mooi omgeving gezien maar ook heel veel pech gehad , het was allemaal niet mee gevallen. Nadat ze zich opgeknapt hadden zijn we op pad gegaan om te gaan eten. Nemaste was dicht volgens iemand, later bleek dat dit niet zo was maar goed toen zaten we al ergens anders. We zijn gaan eten in een gelegenheid waar Jan en ik s middags gezeten hadden ,het was al laat en er moest echt gegeten worden. Van te voren vroegen we of het kon met 16 personen. Dat was oké en we schoven de tafels aan elkaar. De kaart was klein maar dat gaf niet. Wat bleek was dat er maar twee pizza s per keer door kwamen en dan een hele tijd weer niks , om 10 voor 10 kwam de laatste pizza door en we werden hier niet blij van. Na 45 km fietsen, heb je echt wel wat nodig om overeind te blijven. Het eten was goed maar de keuken te klein om 16 mensen tegelijk te bedienen.
Foto’s
2 Reacties
-
Kirsten:26 september 2015Zijn jullie de rijst al zat..kleine eettentjes met een grote groep...kan niet goed gaan.. Veel plezier weer, mooie foto's wederom!
-
Els:27 september 2015Mam en ik hebben ontzettend gelachen om dat fietsvrhaal. We zien het al helemaal voor ons Ha ha ha jan met die ketting er steeds af mopper de mopper en eerst nog zelf de banden op pompen. Fietsen met een kapotte versnelling Een gevaar op de weg. Het was een verstandig besluit om te gaan lopen. Jullie zijn droog gebleven en niet omgevallen met de fiets. Moeders els en gijs
