11-9-2023 Yacuma ecolodge

11 september 2023 - Yacuma EcoLodge, Ecuador

11-9-2023 Yacuma ecolodge

We gaan steeds op tijd te bed en dan wordt je ook vroeg wakker, deze keer ook rond 04.00 uur en maar luisteren naar de geluiden van de jungle, het lijkt wel mindfulness, heerlijk .

Top ontbijt, je eet hier in Ecuador bijna altijd 3 keer warm en veel.

Om 09.00 uur begon onze trail vanaf de vuurplaats waar tot onze verbazing een aantal vrouwen zaten van een nabijgelegen stam om spulletjes te verkopen, niet echt handig want wie heeft er nu geld bij zich als je een wandeltocht door de jungle gaat maken handiger had geweest als ze bij terugkomst er gezeten hadden. Wij deden trouwens de korte trail van ongeveer 1.5 uur .

Het begin van het traject ging langs of door een stroompje en werd daarna  vrij steil maar in dit langzame tempo was het goed te doen,de gids Fausto liet ons  citroen mieren proeven, ze  smaken echt naar citroen,en ook liet hij verschillende medicinale planten en  bomen zien.

De wandeling verliep traag, sommigen van ons moesten steeds omhoog geholpen worden en 1 iemand  ging direct terug en een ander bleef met de laars in de modder steken daarbij brak ook nog haar wandelstok af, al ploeterend en met een rood hoofd waar het zweet vanaf gutste ging ze verder tot we uiteindelijk boven bij de uitkijkpost over de lodge kwamen. We hadden maar 1.5 kilometer geklauterd,    een rondje om de lodge heen.

Op een boom bij de uitkijkpost zat een prachtige rups, zwart met geel en deze poseerde gewillig.

De modderige laarzen werden afgespoeld en ik ben gaan  zwemmen in het riviertje.

Aan de oever van het rievirtje vloog/zat een hele kolonie mooie vlinders.

Daarna op de veranda gezeten van ons huisje alwaar Fausto langs kwam met een tarantula op zijn rug deze had zat nl onder het bed van een van onze medereizigers brrr en een dag later had hij een muis of iets knagerigs in  zijn kamer.  wij hadden alleen maar een kikker in de douche dat is nog te overzien.

We kregen een perfecte lunch met banane soep en tilapia, super  lekker klaargemaakt .

In de middag maakten we een korte wandeling naar een erfje waar een pottenbakster haar kunsten liet zien en je deze ook nog kon kopen gelukkig hingen er ook een paar kettingtjes en oorbellen.onderweg werd er gedemonstreerd hoe je een dak kan maken van bladeren en hoe je cassave uit de grond trekt en er direct een tak plaats voor een nieuwe plant. Ook haalde Fausto uit een rotte boom ofzo een vette larf en vertelde dat men dit als delicatesse eet.

Na de pottenbak kunsten moesten we van een zelfgemaakt drankje proeven, gefermenteerde oftewel enigzins verotte casave met nog wat waardoor het alcoholisch wordt , het smaakte naar weij van vroeger .

En jawel hoor je voelt hem al er kwam onde een bananenblad een plasticfles vol grote larven te voorschijn het vuur brandde al. De dame die net het drankje geserveerd had moest eerst laten zien dat deze larven ook levend gegeten werden, ze had er vgls mij niet veel trek in maar deed het toch maar op dringend verzoek van het mannetje water naasst stond.

Een van onze medereizigsters mocht een larf aan een spiets rijgen, best eng het leeft allemaal nog ….

De sateh stokjes van larf werden op t vuur gelegd en open gesneden waardoor hun vet vrij kwam.

Met wat zout en een sausje en in stukjes werden ze geserveerd ik moet zeggen, ze zijn erg smakelijk.

Een paar dagen eerder hadik een foto geplaatst van een kever van wel minstens 5 cm vgls de gids komen die uit de larven die we aten bij die familie.

Bij thuiskomst zijn wemet zn allen op het terras gaan zitten met een drankje , helaas was de rum voor de cuba libre al snel op. iK kreeg op verzoek het laatste restje erbij daarna werd het caperinia drinken ..extra sterk. Het hapje bestond uit zoute gepofte mais en zoute gebakken bananen stukjes yammie.

het eten werd geseveerd om exact 1900 uur . Soort van bloemkool soep en spaghettie met alstoetje choco cake.

Je merkt nu wel dat na al die drank de contacten intiemer worden, soort van groepsproces.

Mark nam nog even het programma van morgen door; dieenopvangcentrum en tubing op de rivier.

20.25 uur hielden wij het voor gezien.

Nog wat gelezen op bed .

Dit was een relaxt dagje.

1. Karin:
    16 september 2023
    Wat heerlijk om jullie reisverhalen te lezen en zo een beetje met jullie mee te reizen. 😘😘
  2. Liesbeth:
    Spannend!
  3. Cobi van der Sar:
    16 september 2023
    Ik geniet van je verhalen en vind de foto’s erg mooi maar ik beleef deze reis het liefst vanaf Terschelling.
  4. Kirsten:
    16 september 2023
    Gaaf die rups! En grappig he dat die miertjes echt naar citroen smaken
  5. Els.:
    16 september 2023
    Het is geen makkelijke tocht zo te zien Een heel groot avontuur en lekker veel eten. Ook wel een beetje griezelig eten
    Lief en een pootje van Swiebertje
  6. Aaltje Schouten-Saarloos:
    18 september 2023
    wat avontuurlijk he !! die jungle, leuke geschreven verslagen, dankje Joke
  7. Jan en joke:
    21 september 2023
    Natuurlijk geen literatuur en t moet best snel ,leuk om te doen en reacties te krijgen
  8. Hanneke Snijders:
    19 september 2023
    Brrrrrrr tarantulaaaaaaa!!
    Ik blijf hier!!
    Veel plezier weer en heerlijk om alles te lezen!
    Xxx