12-9-2023 Yacuma ecolodge

12 september 2023 - Yacuma EcoLodge, Ecuador

12-9-2023 Yacuma ecolodge

Vanmorgen toch maar besloten om naar het dierenopvangcentrum mee te gaan. anders zat je een tijd bij de boot te niksen.

Wij hadden wel zin in tubing en dan moest je wel mee met de kano.

Onderweg zagen we langs de rivier goudzoekers bezig.

Het zijn geen klompjes wat hier gevonden wordt maar schilfers, dat komt omdat hogerop de klompjes mee rollen met de keien en er dan schilfers ontstaan.

We legden aan aan een oever alwaar Fausto demonstreerde hoe de arme mensen hier op primitieve wijze goud zoeken. men verdient er wel iets mee maar veel is het niet, de hele dag met gekromde rug niet fijn en veroorzaakt allerlei ongemak maar beter iets dan niets.

Het opvangcentrum voldeed aan onze verwachtingen; jonge, wazige zweverige typetjes doen hier vrijwilligerswerk.  Een Duits meisje met een jonge gozer die het rondleiden nog moest leren leidde ons rond . Bij elke kooi vertelde ze hoe zielig en getraumatiseerd deze dieren zijn en dat  ze dankzij hun in leven blijven , fijn hoor om de rest van je leven gevangen te zitten.De beestjes hadden allemaal een naam , helaas hadden ze een bepaalde vogel Kevin genoemd beetje sneu want later bleek het een dame te zijn. ojee weer een trauma erbij.

Bij elke kooi kwam het levensverhaal van het beestje voor bij. Godzijdank kwam er toch nog een einde aan de rondleiding.

Het meisje en het gozertje wat trouwens een Belg bleek te zijn die geen Nederlands wenste te spreken wegens zijn accent..bedankte ons en hoopten op een bijdrage voor hun goede werk.

Na deze voor ons traumatische ochtend stapten we de kano in en legden we aan bij een dichtbegroeid strandje in de jungle.

We kregen een warme soort van nasi,gerold in een bananenblad ,fruit, en choco cake toe helemaal top.

Helaas zaten er wel wat zandvlooien.

Na deze goed gelukte lunch voeren we verder de rivier af richting lodge.

Na een minuut of wat legden we aan aan een strandje, we kregen een grote band /tube toegewezen en mochten met de stroom mee pakweg 45 minuten dobberen helemaal geweldig , de zon scheen, prachtige natuur , het water was lekker wat wil je nog meer.

Eenmaal bij de lodge aangekomen, werd er weer geborreld met de welbekende snack.

Na het heerlijke avondeten werd het programma voor de volgende dag doorgesproken .

Bij de wc spotte ik nog een babyspin.

Wat nog wel grappig was, was dat een medereiziger een tarantula onder zijn bed  had en later een muis hoorde knagen aan zijn spullen.

De avond werd bij het kampvuur afgesloten met drank en gezelligheid.

Oja we kregen natuurlijk een speech van Fausto hoe blij ze waren dat we geweest zijn blah blah blah wel lief en daarna  schonken ze ons hun eigen drankje waarbij ze niet zuinig waren met  het erbij te gieten zelfgestookte alcohol.

Het bleef nog even onrustig in de jungle.

1. Karin:
    17 september 2023
    Tarantula is die niet gevaarlijk??
  2. Joke Balkenende:
    17 september 2023
    Neu ik geloof van niet,men had ons anders wel gewaarschuwd
  3. Els.:
    18 september 2023
    Na een wat droevige ochtend heerlijk dobberen op het water Het zijn brede rivieren zech. Ik kreeg de indruk bij de opvang dat het een soort junkies waren De foto s zijn ook heel mooi. Genieten. Liefs en een pootje van Swiebertje