20 september Osaka-Himeji- Hiroschima

20 september 2019 - Hiroshima, Japan

Prima geslapen en fris en fruitig de shinkansen trein van 9.35 gehaald rechtstreeks naar Himeiji het was een razend snelle verbinding;
 Korte wandeling uit het hotel, de metro in en zo goed als direct de trein in, richting Hiroshima. Halverwege zijn we uitgestapt, de koffers
in een bagage kluisje, daar zijn er heel veel van, gepropt en naar het Witte oftewel reiger kasteel van Himeiji gelopen.
Zodra je het station uit loopt zie je het kasteel in de verte maar dan het is nog wel 15 minuten lopen. Op de brug bij het kasteel keken
we in het water naar karpers van langer dan een halve meter en werden direct aangesproken door een Chinese meneer die erg graag een praatje
wilde maken, begon ook fotos te laten zien, aardig hoor maar t  duurde wel even voor we van hem af waren. Het kasteel is aan de buitenkant
bijzonder mooi en imposant om te zien, witte muren en het torend boven de berg uit. Ook dit kasteel is gerestaureerd maar niet heel erg verziekt.
Binnen gekomen moesten de schoenen uit en kreeg je een plastic zak om ze in te dragen. Daarna klommen we de houten trappen op en liepen door
houten kamers zonder enige meubels, n beetje jammer. Boven gekomen heb je natuurlijk weer een mooi uitzicht op de stad en de tuinen.
Dit kasteel is gebruikt in een James Bond film. En dat is dan weer leuk om te weten.
 De tuinen hielden we voor het grootste gedeelte voor gezien.

Omdat het bijna etens tijd was en we nog een tijd in de trein moesten zitten bedachten we at een binto box wel leuk zou zijn, dat is een lunch
box voor in de trein dat hadden we eerder gezien. Helaas nergens te vinden dan maar naar de supermarkt waar we wat sushi meegenomen hebben
ook lekkker. Ik zou onderweg kijken hoe we moesten lopen naar het hotel maar ben in slaap gevallen in de trein en het was maar goed dat Jan
aan mn knot zat om mij wakker te maken...  bovendien had hij al lang al gekeken waar we moesten zijn.

Het guesthouse ligt om de hoek van het station en heet Guesthouse Aki cafe inn. Het ziet er heel nieuw uit en wordt gerund door een aantal jonge
mensen. Wij werden giebelend naar onze kamer gebracht, een van die skriele meisjes droeg mijn koffer de trap op ik dacht dat ze ging breken.
Jan had ontdekt dat er bussen rond rijden, sight seeing loop bus waar je met onze Js pas gratis in mag langs bezienswaardigheden.
Toen wij de buurt verkenden zijn we op die bus gestapt en bij de Atomic bombe Drome uitgestapt daar ook het memorial park ed bekeken.
Je voelt de stilte en ook de narigheid van toen. In het museum hangen wat fotos en tekeningen waar je behoorlijk van onder de indruk raakt.

Na dit gezien te hebben zijn we terug naar ons hotel gegaan en omdat we geen zin hadden om uit eten te gaan hebben we het een en ander gekocht
en klaar gemaakt in het keukentje van het guesthouse en zijn er onder het genot van een gelachje blijven zitten. Onze kamer is klein en bestaat
uit een bed en een klein tafeltje gezamelijk sanitair en een wasmachine op de gang maar alles zeer schoon en nieuw.

1. Agnes Al:
    20 september 2019
    Hoi joke en jan, zo leuk om alles te lezen brengt veel aha momenten terug. Nog heel veel reis plezier.
  2. Liesbeth:
    20 september 2019
    Dat heb ik destijds ook gezien en ook erg onder de indruk
  3. Els:
    22 september 2019
    Hiroshima dan denk jevaak gelijkaan de bom jullie zijndaar geweest. En hebben veel geschiedenis gezien veel liefs van ons en een pootje van gijs
  4. Joke Balkenende:
    22 september 2019