11-09-2015 Nachttrein naar Xian.

11 september 2015 - Xi'an, China

Deze dag startte om 8 uur met een wandeling naar twee boeddha tempels. De eerste tempel was vrij klein maar wel in bedrijf , met uiteraard veel wierook  Ik was vergeten om een shirtje met mouwtjes aan te doen .wat hier geen probleem was  maar bij tempel nummer twee, kreeg ik een blauwe lap om de schouders gedrapeerd, mn knieën werden vergeten. Jan mocht wel naar binnen in een kort broekje. Natuurlijk moest ik al ras naar de wc , daar aangekomen werd de blauwe doek wat netter om mij heen gewikkeld. De vrouw die dit deed, ging zo dicht bij mij staan dat ik het niet kon laten om mijn armen om haar heen te slaan en even te knuffelen, hilarisch moment , volgens mij genoot ze er van want ze wilde dit nog een keer over doen voor de camera. De tempel zag er prachtig uit en er heerst altijd wel een serene sfeer. In het midden staat een toren waar je omheen kunt lopen , het brengt geluk als je dit drie keer doet , twas nog even stevig doorlopen , de tijd was bijna om.

We liepen door een Hutong naar een park waar het heel gezellig was, bejaarde mensen die aan het gymen waren of aan ballet deden, en spelletjes deden , kaarten ,dobbelen, van alles , een heel levendig park met zelfs een dans plein waar oudere koppels samen dansten op leuke Chinese muziek. Een van de dames van ons gezelschap ging mee dansen dat zag er erg goed uit, Een mannetje tikte mij ook aan om te dansen en tja om dat nu te weigeren…. Alleen ben ik niet zo soepeltjes meer, super leuk park, dit zou men bij de Meermin gemakkelijk kunnen organiseren aan de Vesting.

Terug bij het hotel aangekomen , de koffers gepakt en met een busje naar de trein , gelunched op het trein station bij de Mac waar het niet toegestaan was om een foto te nemen.

Peter onze Djozer gids had plaatsen vooraan in het treintoestel besproken dan had je schone lakens, verderop in de trein kreeg je lakens die al beslapen waren. Na wat gesjouw liepen we rechtstreeks vanaf de trap de trein in ,harde stapel bedden en met zn zessen in een compartiment drie hoog. wij hadden de mazzel dat we op de onderste bedden lagen. In de trein kun je heet water tappen voor de thee en de noedels onderweg. Wassen gaat een klein beetje, aan twee kleine wasbakjes bij de wc, nu wil het geval dat Chinese mensen overal rochelen waar ze ook gaan of staan bah, ook waar jij dus net je tanden staat te poetsen in het andere wasbakje brrrrr. Privacy is er niet, alleen in het hurk toilet .Het was weer een hele ervaring en ontzettend gezellig zo met zn allen slapen, de reis duurde 15 uur , we werden twee maal gecontroleerd, bij de eerste controle werd je kaartje omgewisseld in een plastic kaartje en bij de laatste werd deze weer omgeruild voor een papieren kaartje. De aankomst tijd was 5.07 uur.