10-9-2015 Verboden stad

10 september 2015 - Peking, China

Na een voor mij slapeloze nacht pff, na het ontbijt in het hotel, met Tee Kee onze gids in Beijing op pad naar de Verboden stad.

Tee kee  vertelde in de bus honderd uit over haar privé leven, hoe de overheid zich daar mee bemoeid, het een kind beleid ed,  best interessant om te horen hoe zij dat beleefd, zij heeft twee kinderen en moet dus een soort van boete betalen .

We kwamen aan met de bus bij het plein van de Hemelse vrede ,dat is waar vorige week de parade plaats vond en de herdenking, van het einde van de tweede wereld oorlog in Azië  .er stonden nog wat versiersels van die herdenking, 1945-2016,het is  70 jaar geleden dat Japan zich over gaf .Hier kon je als je wilde nog even Mao begroeten , hij wordt elke dag  4 uur boven de grond gehaald om bezichtigd te kunnen worden. Jan en ik lieten dit maar even aan ons voorbij gaan en zijn verder gelopen naar de Verboden stad. In de verboden stad woonde de keizer met zijn gevolg ,alles is te lezen op wikipedia. Het is een groot complex met allemaal bij gebouwen en wordt druk bezocht , overal worden snel foto’s gemaakt de Chinezen dringen met bruut geweld voor, zelfs in de wc, niet te geloven hoe a sociaal dit gaat. Onderweg kwamen we ons groepje weer tegen en sloten wij weer aan. 0m  de Cole toren te bezoeken ,alwaar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Boven in dit ding zit een tempeltje met een grote boeddha erin.

Na de lunch sleepte Tee Kee ons een kleuterschooltje in, alwaar de kleuters een dansje voor ons deden het was echt aapjes kijken beide kanten op, er werd een Duits jongetje naar voren gehaald om aan ons te laten zien, heel bijzonder. Tee Kee vertelde ons het een en ander over de kosten van de opvang. Dit aanschouwd te hebben, wandelden we door een Hutong. Hutongs zijn wijken waar de wat minder gesitueerden wonen ,deze werden voorheen gesloopt maar men heeft in de gaten gekregen dat dit cultureel erfgoed is, dus laat men er een aantal staan. In een van de huisjes gingen we naar binnen en kregen we  thee van een man die plaatselijk beroemd was of is om zijn krekels. Daarna zijn we een drum toren in gegaan waar op bepaalde tijden op de drums wordt gemept aan de overkant stond of staat een bel toren met een bel ,soort van communicatie. Toen we dit allemaal bezocht hadden zijn we op pad gegaan naar de enge beestjes markt ,eerst liepen we langs een snack markt waar allerlei hapjes te koop waren, mais, dumplings , gebakken banaan noem maar op , direct op eet baar, het was er best druk. Vandaar uit gingen we de hoek om door een mooie winkelstraat met de voor ons gewone winkels zoals H en M, maar ook  veel boetiekjes en schoenenzaken, het valt op dat men hier veel kleurige schoenen draagt die bij ons niet te koop zijn, geen kwaliteit dat niet het meeste is van stof en lijkt op leer. Ik heb onderweg veel schoenen gefotografeerd.

Op de enge beestjes markt kun je nog levende schorpioenen op een stokje kopen , ziet er zielig uit, ook slangen op stokjes, duizendpoten ,en meer van deze gein en neen wij hadden geen trek hierin  bovendien zouden we over een half uurtje gaan eten en dan is het niet leuk als je al vol zit met beestjes. Ook hier werd druk geconsumeerd en heen en weer gewandeld, tussen de beestjes kraampjes heb je ook speelgoed kraampjes en nog meer van die kermis rommel, speelgoed ed met zeer felle kleurtjes, eigenlijk geeft het allemaal licht.

Met Peter en de gang wederom zalig gegeten  , met de locale bus en metro zijn we terug gegaan naar het hotel, daar aangekomen nog snel wat eten ingeslagen voor in de nacht trein.

Na nog een biertje te hebben genuttigd en wat contact met het thuisfront ging iedereen te bed.

Het internet werkt niet overal even goed, dat is jammer .