17 september Cusco.

17 september 2018 - Cusco, Peru

17 september Cusco.

Slecht geslapen ,6.15 op 7.40 in de bus naar Cusco. Een lange rit met de bus, minstens 8 a 9 uur wel met tussenstops. De bus ging wegens werkzaamheden off the road na d ,hobbel de bobbel door de stad Julia en de snelweg weer op het was jammer dat we daar niet stopten, want we reden langs een authentieke lokale niet toeristische markt, dat was echt even baalen. Enfin rond 10 uur stopten we bij een enorme winkel waar van alles te koop was om lekkere broodjes voor onderweg te kopen,  koffie hadden ze er ook ,echte lekkere koffie ,dat smaakte heerlijk je krijgt  in de meeste gevallen nl oploskoffie te drinken. De broodjes werden genuttigd bij/in een soort van motel waar een soort van patio met gras was waar lama’s, alpaca’s en vicuna s rond liepen , in een hoekje was een soort van museumpje met een enorme opgezette spin achter glas en ook een vlinder/tor ,die ene die in de film Silents of te lambs te zien is, grrrriezelig! Natuurlijk kon je er toeristen meuk kopen . Hop de bus weer in, na hoog uit 10 minuten stopten we bij een archeologische opgraving/ruïne met de naam Raqchi. En ja hoor een grote toeristenmarkt op het binnen plein met hetzelfde als aldoor. De wc s waren wel excellent en schoon dat dan weer wel. Rond 1500 uur de bus in en door naar Cusco, lekker lezen en kijken naar het voorbij suizende landschap. Het duurde allemaal wat langer dan de bedoeling was, het centrum van Cusco is niet berekend op grote bussen, er moesten kleine busjes geregeld worden om het hotel door smalle straatjes te bereiken. Allemaal de bus uit en wachten, het was best koud. Enfin uiteindelijk arriveerden we 1900 uur in ons hotel, we zouden om 18.30 een briefing hebben over de trail waar we ons samen met een aantal medereizigers voor opgegeven hebben. Dat werd dus wat later, je kon duidelijk merken aan de gids dat hij wat geïrriteerd was, hij, Gulio, nam op een snelle manier het gebeuren door. Er gaan 15 dragers mee, wandelstokken kosten bijna net zo duur als huren, fooien voor de dragers en de gids is omgerekend 40 euro per persoon en wordt geacht op de laatste avond te worden gegeven.. Gulio kwam bij mij niet aardig over. Na al deze informatie zijn we de stad in gegaan om te eten rond 22.00 uur terug op onze kamer, nummer 3, deze is groot en het hotel is knus met houtkachels beneden en een klein elektrisch kacheltje op onze kamer.