9 September Peking. De muur en het zomer paleis.

9 september 2015 - Peking, China

Na een voor mij ietwat onrustige nacht met wat weinig slaap, toch fris en fruitig aan het ontbijt.

Vandaag gingen we met een busje om half 8 richting de Muur, het stuk muur waar wij geweest zijn is aardig tijdje geleden gerestaureerd en goed begaanbaar, het schijnt dat Mao hier nog gelopen heeft, ja ja en nu liepen wij er… Het is er best druk, en natuurlijk moet  je eerst langs allerlei souvenirs winkels voordat je omhoog kunt. Het uitzicht is hartstikke mooi en het is indrukwekkend om te zien hoe de muur door het landschap slingert. De straat op de muur is gemaakt van uitgehakte natuurstenen blokken en gaat aardig omhoog met hier en daar wat trappen , de traptrede s zijn van verschillende hoogtes dus moet je wel op blijven letten dat je de stap hoog of laag genoeg neemt.er zitten echt stukjes kuitenbijters tussen. Ben benieuwd naar de spierpijn morgen. Langs de muur staan geluidsboxen waar muziek en chinees gebrabbel uit komt, geen idee wat er gezegd wordt. Tijdens het bouwen van de muur zijn er aardig wat mensen doodgegaan en in de muur verwerkt. Wat wel geinig is, is dat er hier en daar bordjes staan met krom engels zoals bijvoorbeeld ; failing rocks waar ze falling rocks bedoelen.

De mensen hier vinden ons blijkbaar een bezienswaardigheid, men vraagt of ze een foto mogen maken van je, het liefst met jou samen. Dat hebben we maar gedaan. Zelf heb ik ook een paar foto s van hen genomen, een keer van een leuk kindje ik denk tibetaans erg grappig de fam blij en het kindje moest even gekust en een handje. Men is hier echt gek op die kleintjes .

Na de muur gebruikten we de lunch in een lokaal restaurantje, onze gids Tee kee regelt dit steeds  erg goed , ontzettend lekker warm gegeten yammie. Jan en ik hebben reisbestek mee, dus dat geknoei met die stokjes voorkomen we hier mooi mee.

Het  zomerpaleis, een van de top attracties van Peking stond na de lunch op de planning . Het zomer paleis is gebouwd door een  keizer voor zijn  moeder zodat zij de hitte van de verboden stad,  in de zomer kon ontvluchten, zelf woonde en werkte hij daar in de zomer ook. Het is een vrij groot complex met een overdekte wandelroute langs het water. Het enorme meer wat er aan grenst, is niet door de natuur gevormd maar toendertijd  uitgegraven. Gek op zijn moeder denk ik. Bij aankomst leek het net alsof je aankomt op de Efteling, na de poortjes werden we in een draken boot geloodst en over het meer naar het zomerverblijf gevaren alwaar we na het bezichtigen van de gebouwen, niet de prive vertrekken, dezelfde wandelroute aflegden die de keizerin moeder ook ooit gelopen heeft. We kregen iets van twee en een half uur de tijd. Veel mensen gezien en mooie parkjes en natuurlijk de marmeren boot.

Het valt mij op dat veel dames en niet alleen de jeugd, maar echt oma s, hier goed en grappig gekleed gaan, ik zie veel leuke jurkjes en aparte schoenen , ik maak er regelmatig een foto van.

Om half zes zijn we gaan kijken naar een acrobaten show,  Tee Kee had de kaartjes geregeld, mooi makkelijk. De show was de moeite waard, dames die hun rug allerlei kanten op buigden  ed, van alles en ook nog 6 motoren in een kooi, Poe hee. Het was gek om te zien dat de Chinese bezoekers direct opstonden en weg liepen toen de show voorbij was en niet op het einde wachten als de acrobaten op het podium komen voor het eind applaus. T ziet er a sociaal uit.

Het avond eten bestond uit Peking eend, vis en nog wat overheerlijke gerechten geregeld door …. Wie anders dan Tee Kee. Ook nu in een overvol restaurant met alleen maar Chinese  eters.